Låga odds på Alice Bah Kuhnke som nytt språkrör

2018 är i sin linda men riksdagspartierna rustar redan för fullt inför det kommande valet. Miljöpartiet har haft en turbulent period och enligt spelarna är det inte osannolikt att partiet skiftar språkrör innan året är slut. Ett spel på Alice Bah Kuhnke som nytt språkrör står i oddset 2.50.

I år är det riksdagsval och den politiska tuppfäktningen blir allt mer påtaglig. Miljöpartiet ser ut att gå mot ett tufft val, även om de ser ut att klara riksdagsspärren på 4 procent. Ett spel på att partiet åker ur riksdagen står i oddset 2.90.

– Miljöpartiet har haft det kämpigt ett tag nu och det är inte helt otänkbart att de ruskar om i partiledningen, även om de klarar riksdagsspärren. Enligt spelarna är det 37 procents sannolikhet att ABK blir nytt språkrör innan året är slut, säger Henrik Holm, spelexpert på Unibet.

Ulf Kristersson tar upp kampen med Löfven
Enligt spelarna kommer det bli ett spännande race om statsministerposten. Moderaternas partiledare Ulf Kristersson (2.10) är hack i häl på Stefan Löfven (2.00) i oddslistan. Centerpartiets Annie Lööf spelas till oddset 4.50.

Oddsen på valet 2018:

Alice Bah Kuhnke blir partiledare för Miljöpartiet före 31/12 2018
Ja 2.50
Nej 1.47

Någon partiledare för ett riksdagsparti avgår före 31/12 2018
Ja 1.10
Nej 5.00

Totalt antal procent av rösterna för Miljöpartiet
Över 4 % 1.35
Under 4 % 2.90

Partitillhörighet för nästa statsminister
Socialdemokraterna 2.00