Liverpool får fortsätta vänta på titeln enligt spelarna

På fredagskvällen är det säsongspremiär av Premier League. Enligt Unibet odds blir det en tredje raka ligatitel för Manchester City, medan lokalrivalen United går en jämn kamp om fjärdeplatsen med Arsenal och Chelsea. För svenskbekantingen Graham Potter, som tränar Brighton, väntar nedflyttningsstrid.

Inte sedan Sir Alex Fergusons glansdagar i Manchester United har något lag lyckats vinna tre ligatitlar i rad. Nu kan regerande mästarna Manchester City upprepa bedriften. Ett spel på City som segrare står i låga 1.50 gånger pengarna. Precis som i fjol är Liverpool främsta utmanare, och en efterlängtad titel för Jürgen Klopps lag står i oddset 3.75.

– City och Liverpool var i en klass för sig förra säsongen och det mesta tyder på att de är lika starka nu. Samtidigt har jag svårt att se att Liverpool ska kunna nå upp till samma poängskörd igen. Det är fortfarande svårt att förstå hur 97 poäng inte kunde räcka till titeln, men det säger också det mesta om det fantastiska lag som Pep Guardiola byggt upp, säger Henrik Holm, spelexpert på Unibet.

I kampen om de fyra platser som ger Champions League-spel är Tottenham favorit bakom toppduon, vilket innebär att tre lag får göra upp om den sista platsen. Victor Nilsson Lindelöf och hans Manchester United är knappa favoriter (2.00) före Chelsea och Arsenal, men det skiljer endast ett par tiondelar mellan oddsen för de tre lagen.

För nykomlingarna Sheffield United och Norwich blir det en kortvarig sejour i Premier League. Även Brighton, som numera leds av Graham Potter, kan få det tufft att undvika nedflyttning. Den förre Östersundstränaren är även en av de som kan bli först att tvingas lämna tränarjobbet enligt oddsen.

– När jag hör Brighton tänker jag solid defensiv, rak fotboll med få bolltouch och Glenn Murray som centertank. Vi som följde Graham Potter i Sverige vet att han experimenterar lite mer än så, milt sagt. Potter står inför en enorm utmaning, men det vore väldigt häftigt om han kan förvandla Brighton och samtidigt klara kontraktet, säger Henrik Holm.

Unibets odds på Premier League 2019/2020

Roy Hodgson, C Palace 11.00
Manuel Pellegrini, West Ham 13.00
Chris Wilder, Sheffield U 13.00