Malmö FF rekordstora favoriter

Med premiäromgången runt hörnet, kan Allsvenskans huvudsponsor Unibet nu avslöja de senaste oddsen inför årets säsong. Återigen är Malmö FF stora guldfavoriter, samtidigt som det kan bli en extra jämn bottenstrid med en handfull klubbar inblandade.

I år sparkar Allsvenskan i gång på självaste påskafton, när regerande mästarna Malmö gästar IFK Norrköping. Enligt Unibets senaste odds är sannolikheten för ett nytt SM-guld till MFF över 50 procent, med nuvarande oddset 1,70. Närmast bakom de himmelsblå finns BK Häcken och Djurgårdens IF, båda med guldoddset 7,0, som motsvarar en sannolikhet på drygt 12 procent.

– Ser vi till oddsen är Malmö betydligt större guldfavoriter nu än vid samma läge inför förra säsongen, så det ska bli spännande att se om något lag kan ”göra en Elfsborg” och utmana MFF ända till slutomgången, säger Henrik Holm, spelexpert på Unibet.

Just Elfsborg hamnar på fjärdeplats i oddslistan över guldfavoriter, strax före AIK och Hammarby. Bakom dessa finns IFK Göteborg och IFK Norrköping som väntas ha lite att göra med varken kampen om guldet eller nedflyttningsstriden.

– Inte oväntat är det BP, tillsammans med nykomlingarna Gais och Västerås som löper störst risk att åka ur Allsvenskan. Men även lag som Halmstad, Värnamo, Sirius och Mjällby kan bli indragna, säger Henrik Holm.

Spelarna inte lika säkra
Även Unibets spelare tror på Malmö FF. Av alla som hittills lagt ett spel på vinnaren av Allsvenskan satsar var fjärde spelare (26,3%) på MFF. Samtidigt är Djurgården betydligt närmare än i oddslistan: 21,3% av spelen har DIF som vinnare, medan 14% tror på AIK, 12,6% på IFK Göteborg och 7,5% på Hammarby.

Kiese Thelin försvarar skytteligatiteln
Bland individuella utmärkelser är Malmös anfallare Isaac Kiese Thelin favorit att bli bäste målgörare. Lagkamraten Erik Botheim, AIK:s Ioannis Pittas och Djurgårdens Deniz Hümmet har också goda chanser i skytteligan. De som slår flest målgivande passningar under säsongen blir Häckens Mikkel Rygaard och Hammarbys Nahir Besara.

Unibets odds på Allsvenskan 2024

Taha Abdi Ali 5,9%
Sebastian Nanasi 5,9%
Anders Christansen 4,8%