Mo Yan oddsfavorit till Nobelpriset i litteratur

För åttonde året i rad släpper Unibet nu oddsen på vem som ska vinna Nobelpriset i litteratur. Just nu är den kinesiske författaren Mo Yan favorit till oddset 6,5 gånger pengarna. Andra oddsfavoriter är japanen Haruki Murakami, nederländaren Cees Nooteboom samt italienskan Dacia Maraini. De svenska författarna lyser däremot med sin frånvaro på oddslistan. Den som ligger bäst till är Jan Guillou, men skulle han vinna priset ger det hela 2 500 kronor tillbaka på en satsad hundralapp.

– Det kommer nog att dröja ett bra tag innan en svensk författare är aktuell för Nobelpriset i litteratur igen. Våra odds har varit träffsäkra genom åren. Förra året var Tranströmer med i toppen av oddslistan, även 2010 hade vi med Mario Vargas Llosa bland vinnarkandidaterna, säger Jonas Nilsson, pressansvarig på Unibet.

Och nu är det alltså den kinesiske författaren Guan Mouye som skriver under pseudonymen Mo Yan, vilket betyder ”Tala inte!” på kinesiska, som ligger bäst till för att få priset. Mo Yan är 57 år gammal och är en av Kinas mest kända och piratkopierade författare. Han började sitt författarskap under tiden som soldat i Folkets befrielsearmé. Hans verk präglas av magisk realism och de utspelas i hemprovinsen Shandong. Just nu är Mo Yan aktuell med boken Ximen Nao och hans sju liv.

En av förra årets oddsfavoriter, japanen Haruki Murakami, ligger i år tvåa på listan och ger 800 kronor tillbaka på en satsad hundralapp.

Den amerikanska singer-songwritern, författaren och poeten Bob Dylan som ofta brukar nämnas som förhandsfavorit till priset är i år en högoddsare hos Unibet. Ett spel på honom som nobelpristagare ger i dagsläget 40 gånger pengarna vid vinst.

Bland de riktiga högoddsarna på listan finns också de svenska författarna Leif GW Persson, Marcus Birro, Björn Ranelid, Gösta Ågren, Alex Schulman och Zlatan Ibrahimovic. De två sistnämnda står i oddset 100 respektive 150 gånger pengarna.

Statistiskt sett vinner oftast en man och oddsen talar också för att det blir så även i år. Ett spel på man som vinnande kön ger 1,72 i odds, medan ett spel på kvinna som vinnande kön ger dubbla pengarna tillbaka. Bland kvinnorna som har bäst chans oddsmässigt att stå som Nobelprisvinnare i år finns den italienska författarinnan Dacia Maraini som i sina verk ofta tar upp kvinnofrågor. Maraini skuggas av den kanadensiska författarinnan Alice Munro, känd för sina många novellsamlingar.

För mer information och kommentarer, vänligen kontakta:
Jonas Nilsson, pressansvarig Unibet Sverige, 070-293 23 45, jonas.nilsson@unibet.com

Nobelpriset litteratur 2012, vinnare:

Mo Yan 6,5
Alex Schulman 100
Christian Jungersen 100
Zlatan 150

Nobelpriset i litteratur 2012, vinnande kön:

Man 1,72
Kvinna 2,00

Direktlänk till oddsen:

Unibet grundades 1997 och är ett spelbolag noterat på Nasdaq OMX Nordiska Börs i Stockholm. Unibet är en av de största privata speloperatörerna på den europeiska marknaden och erbjuder spel på 27 olika språk via www.unibet.com.  Unibet har över 6,5 miljoner kunder i mer än 100 länder. Unibet är medlem av EGBA, European Gaming and Betting Association, RGA, Remote Gambling Association i Storbritannien och certifierat enligt G4, Global Gaming Guidance Group. Unibet är medlem i EGBA, European Gaming and Betting Association, RGA, Remote Gambling Association i Storbritanien och är övervakad och certifierad av eCOGRA enligt ansvarsfullt och rättvist spelande.
Mer information om Unibet Group plc finns på www.unibetgroupplc.com