Oddsen: 60 procents segerchans för Joe Biden

Enligt oddsen från Unibet blir det Joe Biden som tar hem presidentvalet i USA. I nuläget ges Biden en segerchans på cirka 60 procent – men Trump knappar in.

Med timmar kvar innan presidentvalet ska avgöras pekar oddsen på seger för Joe Biden. Han står just nu i 1,60 gånger pengarna, vilket motsvarar en sannolikhet på 59,5 procent. Det innebär att Donald Trumps odds på 2,35 ger den sittande presidenten 40,5 procents chans att bli omvald.

Men även om Biden har favoritskapet så har den senaste dygnstrenden varit i Trumps favör.

– Oddsen har inte rört sig nämnvärt de senaste veckorna, men de senaste timmarna har Trump börjat att knappa in. Så sent som i går hade vinst för Joe Biden en sannolikhet enligt oddsen på över 64 procent. Så han har alltså tappat nästan fem procentenheter, säger Henrik Holm, spelexpert på Unibet.

Oddsen tar hänsyn till fler faktorer än opinionsmätningar. Trender, aktuella händelser och historiska data påverkar oddssättningen - men även spelarna. Hur insatserna fördelas har betydelse för hur oddsen blir. De slutliga oddsen sätts av en analysexpert med stor erfarenhet på området.

Läs också: Rekordintresse för spel på presidentvalet 2020

Unibets odds presidentvalet i USA 2020

Kandidat som vinner presidentvalet 2020
Joe Biden 1.60
Donald Trump 2.35

Swing states – parti som vinner i:

Arizona
Demokraterna 1.75
Republikanerna 2.00

Florida
Republikanerna 1.60
Demokraterna 2.25

Georgia
Republikanerna 1.63
Demokraterna 2.20

North Carolina
Republikanerna 1.73
Demokraterna 2.05

Pennsylvania
Demokraterna 1.57
Republikanerna 2.40

För de senaste oddsen: https://www.unibet.se/betting/sports/filter/politics/1006885812

Henrik Holm, spelexpert på Unibet,
070-875 41 31, henrik.holm@kindredgroup.com

Unibet grundades 1997 och är en del av Kindred Group, en speloperatör noterat på Nasdaq Stockholm. Kindred Group äger och driver 11 varumärken, däribland Unibet, och är ett av de största privata spelbolagen på den europeiska marknaden. Kindred Group har över 26 miljoner kunder. Kindred Group är medgrundare och medlem av EGBA, European Gaming and Betting Association, samt medgrundare och medlem av IBIA (International Betting Integrity Association). Kindred Group är granskad och certifierad av eCOGRA vad gäller ansvarsfullt och rättvist spelande.