Oddsen: Lundqvist och Tre Kronor utmanar om nytt VM-guld

På fredag är det dags för den 83:e upplagan av herrarnas världsmästerskap i ishockey. Det svenska laget, som har siktet inställt på ett tredje raka guld, får en riktig värdemätare direkt i premiären mot Tjeckien.

Enligt oddsen från Unibet blir det dock inget tredje guld för Tre Kronor denna gång. I stället kommer den ädlaste medaljen hamna i Ryssland där ryssarnas främsta utmanare är Kanada. Sverige är trea i oddslistan och ett vinnarspel på Henrik Lundqvist o co spelas till 4.50 gånger pengarna.

– Det är egentligen smått otroligt att Sverige har chans att knipa ett tredje raka VM-guld. Snacka om dynasti. Jag vågar dock lova att såväl ryssar som kanadensare är trötta på att få se sig brädade av Tre Kronor, säger Henrik Holm, spelexpert på Unibet.

Årets VM-slutspel avgörs i Slovakien och senast det hände vann Finland sitt blott enda VM-guld. Ett spel på att de finska lejonen gör en favorit i repris och vinner årets mästerskap står i oddset 16.00.

– Finland är nog lite oroliga inför årets mästerskap. Förhandstruppen är inte supermeriterad, men just därför kanske de skräller och går hela vägen. Värdnationen Slovakien å sin sida står i vinnaroddset 33.00, så ett hemmaguld vore en ännu större skräll, säger Henrik Holm, spelexpert på Unibet.

Övriga utmanare till guldet är enligt oddsen USA (5.75) och Tjeckien (14.00). Fjolårsfinalisten Schweiz ser ut att gå mot ett tufft mästerskap. Ett spel på att schweizarna vinner VM-guld står i oddset 28.00.

Unibets odds på hockey-VM:

Vinnare
Ryssland 3.40