• Unibet/

Oddsen: Nyval väntar i Storbritannien – Johnson får lämna innan årsskiftet

Ett nytt förbud mot en avtalslös Brexit kan utlösa ett nyval i Storbritannien. För att det senare ska bli verklighet krävs en majoritet för Boris Johnson, någonting han för tillfället inte har. Dock ser det enligt oddsen ut som om Johnson får igenom ett nyval innan ett utträde ur EU.

Under onsdagen samlades det brittiska parlamentet för en hätsk debatt gällande Brexit samtidigt som Boris Johnson o co förlorade sin majoritet. Trots det pekar alltså oddsen på att Johnson får igenom ett nyval innan Brexit är ett faktum – samtidigt som han själv får lämna posten som premiärminister under 2019.

– Det är väl lite att sparka in en öppen dörr om man säger att Brexit är rörigt, men frågan är om det inte är som rörigast precis just nu. Hur det än blir med nyval ser det alltså ut som att Johnson får kliva åt sidan i år. Och skulle Labour och Corbyn ta över kommer Brexit-strategin se helt annorlunda ut förstås, säger Henrik Holm, spelexpert på Unibet.

Samtidigt som det lutar åt nyval pekar oddsen på att Storbritannien drar tillbaka artikel 50 och oddsen för att Brexit helt stoppas har ökat och står nu i 5.50.

Unibets odds på politiken i Storbritannien:

Det händer först i Storbritannien:
Allmäna val 1.20
Storbritannien lämnar EU 4.00