• Unibet/

Oddsen på Eurovision song contest – De går vidare från första semifinalen

Nedräkningen till Eurovision song contest i Malmö har börjat och i morgon går den första semifinalen av stapeln. Då tävlar 15 länder om tio platser i finalen. Finland ligger bra till i Unibets oddslista, medan Island verkar bli utan finalbiljett.

Sex länder är redan klara för final i Eurovision song contest. Det är ”The Big five”:  Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Spanien och Italien, plus Sverige som är värdland och därför inte behöver kvala. Men bland de redan finalklara länderna är det bara Italien som har en chans på en framskjuten slutplacering om man ska tro oddsen från Unibet.

– Topp-tre-favoriterna stavas just nu Kroatien, Schweiz och Ukraina. Oddsen pekar på att ett av dessa länder tar hem Eurovision song contest 2024, säger Henrik Holm, spelexpert på Unibet.

Både Kroatien och Ukraina deltar i den första semifinalen. Här finns även Finlands galna bidrag ”No rules!” som framförs av ”Windows95man”. Enligt Unibets odds kan han räkna med en finalplats. Däremot ser det tufft ut för Islands Hera Björk. För 14 år sedan kom hon på nittonde plats med bidraget ”Je ne sais quoi”. Nu ställer hon upp igen med låten ”Scared of heights”. Enligt Unibets odds blir det ingen final denna gång, Hera tippas hamna sist bland bidragen i den första semin.

Oddsen på Eurovision song contest, semifinal 1

Går landet till final?

Ja Nej
Kroatien 1.01 15.00