Oddsen på Merkels regeringskompisar

Den 24 september är det dags för val i Tyskland och enligt oddsen ser Angela Merkel ut att få fortsätta som förbundskansler. Den stora frågan är istället vem eller vilka Merkel kommer att regera med. Det nuvarande regeringssamarbetet med socialdemokratiska SPD kan ersättas med en koalition bestående av CDU/CSU, liberala FDP och Die Grünen.

CDU/CSU lär få svårt att nå full majoritet vilket tyder på Merkel ännu en gång kommer behöva bilda en koalitionsregering. Enligt oddsen ser de tyska socialdemokraternas regeringsställning ut att utmanas rejält av liberala FDP och Die Grünen.

– De tyska socialdemokraterna är knapp favorit att behålla regeringsplatsen, men ett Merkel-styre med FDP och Die Grünen är verkligen inte otänkbart. Det kan bli så att vi får se en helt ny regeringskonstellation efter söndagens val, säger Henrik Holm, spelexpert på Unibet.

Merkel har under sina tidigare mandatperioder bildat regering med såväl SDP som FDP men en koalition med Die Grünen hade varit ny mark för den forne kemisten, som alltså ser ut att tangera Helmut Kohls 16 år vid makten.

Unibets odds på valet i Tyskland 2017:

Parti/koalition som bildar regering efter valet
CDU/CSU + SPD 1.85

CDU/CSU + FDP + Die Grünen 2.50
CDU/CSU + FDP 4.00
SPD + FDP + Die Grünen 101.00

Vem blir Tysklands nästa förbundskansler?
Angela Merkel 1.03
Martin Schulz 11.00
Akexander Gauland 101.0
Alice Weidel 101.0