Ödesmånad för Johnson – ingen Brexit i oktober enligt oddsen

Storbritanniens färske premiärminister Boris Johnson står inför en riktig ödesmånad. Om mindre än en vecka ska ett nytt utträdesavtal ligga på EU:s bord och i slutet på nästa vecka är det toppmöte i Bryssel. Enligt oddsen ser det ut att bli ytterligare ett uppskjutande av Brexit.

Den 31 oktober har Boris Johnson själv hävdat att landet ska ta sig ut ur EU, men enligt oddsen är sannolikheten hög att det inte blir något Brexit vid utsatt datum. Dessutom har EU-parlamentet toppmöte i slutet på veckan för att besluta om avtalet.

– Om Johnsons avtalsförslag får nej från EU eller det egna parlamentet måste han senarelägga Brexit. Och som lök på oktoberlaxen är det en omröstning i det egna parlametet påföljande vecka. Och där kan han ju åka på en misstroendeomröstning, så lite huvudbry har han nog nu Johnson, säger Henrik Holm, spelexpert på Unibet.

Ett utträde ur EU senast den 31 oktober spelas till oddset 3.80, att jämföra med det motsatta som står i låga 1.22 gånger pengarna. Oddsen indikerar dessutom att Storbritannien inte kommer att lämna EU utan ett avtal innan årets slut. Det är i stället större sannolikhet att det blir nyval innan Brexit äger rum. Därtill visar oddsen att 2019 är det år som spelarna tror Johnson lämnar posten som premiärminister (2.25), att jämföra med 2020 (3.50), 2021 (11.00), 2022 (11.00) och 2023 (4.50).

Unibets odds på Politik (Storbritannien):

Storbritannien lämnar EU senast den 31 oktober 2019
Ja 3.80
Nej 1.22

Storbritannien lämnar EU utan ett avtal senast den 31 december 2019
Ja 4.25

Nej 1.18

Det som händer först
Allmänna val 1.30
Brexit 3.20

Året som Boris Johnson lämnar som premiärminister
2019 2.25