S går mot sämsta valet någonsin enligt oddsen

Enligt Unibets odds kommer Socialdemokraterna att få under 23.5 procent i årets val, vilket skulle innebära partiets lägsta resultat någonsin. Samtidigt lutar spelarna åt att en övergång till en Alliansregering är höstens mest troliga utfall.

Politikerveckan i Almedalen 2018 närmar sig sitt slut och riksdagsvalet den 9 september är endast två månader bort. Det mesta pekar på att Socialdemokraterna då får lämna över taktpinnen och regeringsmakten till Alliansen. Den 6 juni i år skulle Socialdemokraterna få över 23,5 procent enligt Unibets odds, men nu ser det alltså mer dystert ut för regeringspartiet. Den senaste månaden har oddsen rört på sig och det lutar nu åt att det blir under 23,5 procent för S.

–Det känns troligt att både S och SD hamnar runt 22 - 23 procent, och enligt oddsen kan det faktiskt bli SD som blir Sveriges största parti. Socialdemokraternas oddsförändring på bara en månad är intressant och det finns så klart flera faktorer som ligger bakom. Jag misstänker att Stefan Löfven o co kommer ha några riktigt intensiva veckor fram till valet, säger Henrik Holm, spelexpert på Unibet.

Unibet erbjuder odds på hela 26 olika tänkbara regeringskonstellationer och bland dessa är en Alliansregering klart mest sannolik. Ett spel på att M, C, L och KD bildar regering ger 3 gånger pengarna. Främsta utmanare är en mittenregering bestående av S, MP, L och C - ett spel som står i oddset 7.50.

Unibets odds på riksdagsvalet 2018:

Socialdemokraterna - Totalt antal procent av rösterna för Parti/koalition
Över 23.5 % 1.90

Under 23.5 % 1.80

Sverigedemokraterna – Totalt antal procent av rösterna för Parti/koalition
Över 21.5 % 1.30

Under 21.5 % 3.15

Moderaterna – Totalt antal procent av rösterna för Parti/koalition
Över 21 % 1.80

Under 21 % 1.90

Parti/koalition som får högst procent av rösterna
Socialdemokraterna 1.70