Så fördelas rösterna i Mellofinalen enligt oddsen

På lördag ska allting avgöras – efter fem deltävlingar och 30 låtar är det dags att utse vilket bidrag som får representera Sverige i Eurovision. Markus & Martinus toppar Unibets oddslista, men det saknas inte utmanare. Frågan är också om den internationella juryn och svenska folket kommer att vara överens.

Markus & Martinus är i sin andra raka final i Melodifestivalen. Förra året kom de tvåa med låten ”Air”. Nu har de norska tvillingarna siktet inställt på guld.

– Oddsen pekar på att Markus & Martinus kammar hem både svenska folkets röster och poängen från den internationella juryn, men vi har sett skrällar tidigare. År 2020 var det till exempel The Mamas som knep förstaplatsen framför favorittippade Dotter, säger Henrik Holm, oddsexpert på Unibet.

Mellodebutanten Jacqline Moss ligger på andra plats i oddslistan. 2021 kom hon tvåa i ”Idol” och när det blev dags att ställa sig på Melodifestivalens scen i den tredje deltävlingen i Växjö, tog Jacqline den första finalplatsen med låten ”Effortless”.

Det går heller inte att räkna bort Danny Saucedo. Han ligger bra till för att vinna svenska folkets röster, men enligt oddsen blir Danny utan vinst även i denna Melloupplaga. Han har tävlat i Melodifestivalen fyra gånger och varit i final varje gång där han kommit trea, tvåa, tvåa och sjua.

Så träffsäkra är oddsen på Melodifestivalen
Unibets odds har prickat in rätt vinnare inför finalen i 81 procent av fallen (17 av 21 gånger). De enda missarna är från 2005, 2013, 2017 och 2020 då Martin Stenmark, Robin Stjernberg, Robin Bengtsson och The Mamas stod som slutsegrare. Oddsen pekade då på Nanne Grönvall, Yohio, Nano och Dotter. De tre förstnämnda fick dock flest tittarröster, men de internationella jurygrupperna ville annorlunda.

Unibets odds på finalen i Melodifestivalen 2024

Jay Smith 51.00
Cazzi Opeia 251.00
Lisa Ajax 251.00