Så går det för Chernobyl, Skarsgård och Renck på Emmygalan

Den 22 september är det dags för prestigefyllda Primetime Emmy Awards 2019, där de främsta tv-produktionerna som rullat på bästa sändningstid i USA det gångna året ska prisas. Enligt oddsen från Unibet är svenskpräglade tv-succén Chernobyl favorit att ta hem en Emmy som bästa miniserie.

Inför utdelningen av årets Emmystatyetter är det HBO:s flaggskepp Game of Thrones som kammat hem flest nomineringar, hela 14 stycken, i de olika kategorierna. Seriens avslutande säsong är dessutom storfavorit till priset för bästa dramaserie med oddset 1.25.

Även ur svensk synvinkel kan det bli en lyckad afton genom hyllade miniserien Chernobyl som hade Johan Renck i regissörsstolen och Stellan Skarsgård, Fares Fares, Alexej Manvelov och David Dencik i olika roller. Chernobyl är oddsfavorit till en Emmy som bästa miniserie (1.75). Dessutom är Stellan Skarsgård tvåa på oddslistan för bästa manliga biroll i en begränsad serie/film och kan spelas till oddset 2.50.

– I kampen om bästa miniserie får Chernobyl tufft motstånd av When they see us som har hela 11 nomineringar totalt och är tvåa i oddslistan, men som svensk håller man såklart en extra tumme för Chernobyl, och ännu roligare vore det såklart om Skarsgård eller Renck kammar hem en Emmy, säger Henrik Holm, spelexpert på Unibet.

Ett spel på att Johan Renck belönas med en Emmy för sin insats som regissör för Chernobyl står i oddset 2,70.

Unibets odds på Primetime Emmy Awards 2019

Bästa dramaserie
Game of Thrones 1.25
Killing Eve 5.00