Så går det i valet enligt oddsen

Den 9 september är det dags för riksdagsval och partierna är just nu mitt uppe i valspurten. Enligt oddsen från Unibet kommer Ulf Kristersson bli Sveriges nästa statsminister samtidigt som såväl KD som MP klarar riksdagsspärren.

Förtidsröstandet har redan börjat men nästa söndag spatserar en stor del av Sveriges befolkning till vallokalerna för att bestämma vem eller vilka som ska regera landet de kommande fyra åren. Unibets odds visar likt de färska opinionsmätningarna att S kommer bli största parti och att KD och MP blir kvar i riksdagen.

– S och SD har varit jämna under sommaren men nu har sossarna ryckt lite i oddslistan. Med det sagt är Ulf Kristersson fortfarande favorit till att utses till Sveriges nästa statsminister, även om Stefan Löfven har knappat in något. Det troligaste regeringsalternativet är enligt oddslistan en klassisk alliansen-allians, säger Henrik Holm, spelexpert på Unibet.

Ett spel på att Ulf Kristersson blir statsminister står i oddset 1.80, och trots att Stefan Löfven knappat in på sistone är han fortfarande en bit ifrån moderatledaren (2.20). I bottenträsket har KD och MP under sommaren kravlat sig över riksdagsspärren. Enligt spelarna kommer inget av de nuvarande riksdagspartierna åka ur, samtidigt som inget nytt parti lär ta sig in.

– Att något parti lyckas slå sig in är inte särskilt troligt, men skulle det ske ligger FI närmast till hands. Lite överraskande är det att KD på så kort tid höjt sina aktier hos både spelare och opinionsundersökningar. Ebba Busch Thor har verkligen prickat formen, säger Henrik Holm.

Unibets odds på riksdagsvalet 2018:

Parti/koalition som bildar regering efter nästa val
m+l+c+kd 2.85
m 4.85
m+sd 10.00
m+kd 10.00

s+l+c+mp 11.00
s+m 12.00
m+l+c 15.00
m+sd+kd 15.00
s 15.00
s+l+c 15.00