Segerfavorit enkelt till final enligt oddsen

På lördag rullar Mello-tåget vidare till Malmö där den fjärde och sista deltävlingen i Melodifestivalen 2020 kommer att avgöras. Årets final närmar sig med stormsteg och enligt Unibets färska odds finns det två sklara favoriter att plocka direktplatserna dit.

Kvällens finalfavorit är Hanna Ferm som kliver in i tävlingen med låten ”Brave” som har det låga oddset 1.07 att gå direkt till finalen. Nittonåringen som på kort tid blivit en folkkär artist, har varit en av segerfavoriterna ända sedan artisterna presenterades. Ett spel på att Hanna Ferm tar hem hela tävling och därmed får äran att representera Sverige i årets Eurovision Song Contest som är den 65:e i ordningen, står i 3.25 gånger pengarna.

Den andra finalbiljetten ser ut att gå till Victor Crone, svensken som representerade Estland i Eurovision Song Contest 2019 står just nu i 1.90 för en direktplats. Han uppträder med låten ”Troubled Waters”.

– Med så låga odds kan vi nog räkna med Hanna Ferm till final, men det blir intressant att se hur hennes vinnarodds påverkas efter deltävlingen. Att vara sist ut i den sista deltävlingen ger en viss press, men det kan också vara en fördel. Både Hanna Ferm och Victor Crone har ju ställt upp i Melodifestivalen tidigare så de vet vad de kan förvänta sig, säger Henrik Holm, spelexpert på Unibet.

Tillsammans med Frida Öhrn, som för första gången deltar i Melodifestivalen som soloartist, är det Ellen Benediktson & Simon Peyron som ligger bäst till för en plats i Andra chansen.

Unibets odds på Melodifestivalen 2020

Att kvalificera sig till final (deltävling 4: Malmö)
Hanna Ferm 1.07
Victor Crone 1.90
Frida Öhrn 2.30
Ellen Benediktson & Simon Peyron 4.75
William Stridh 6.50
Nanne Grönvall 32.00
Jakob Karlberg 36.00

Att kvalificera sig till Andra chansen:
Frida Öhrn 1.85

Drängarna 251.0
Jakob Karlberg 251.0
Nanne Grönvall 251.0

För de senaste oddsen: https://www.unibet.se/betting/sports/filter/tv___novelty/sweden/melodifestivalen/1006073884

Henrik Holm, spelexpert på Unibet,
070-875 41 31, henrik.holm@kindredgroup.com

Fakta om Unibets odds på Melodifestivalen
Unibets odds på Melodifestivalen har varit otroligt träffsäkra genom åren. Inför de senaste 17 årens finaler (2003 till 2019) har oddsen prickat in vinnaren hela 14 gånger. De tre plumparna i protokollet är från 2005, 2013 och 2017 då Martin Stenmark, Robin Stjernberg och Robin Bengtsson stod som slutsegrare. Oddsen pekade då istället på Nanne Grönvall, Yohio och Nano. Samtliga dessa tre artister fick dock flest tittarröster, men de internationella jurygrupperna ville annorlunda.

Unibet grundades 1997 och är en del av Kindred Group, en speloperatör noterat på Nasdaq Stockholm. Kindred Group äger och driver 11 varumärken, däribland Unibet, och är ett av de största privata spelbolagen på den europeiska marknaden. Kindred Group har över 26 miljoner kunder. Kindred Group är medgrundare och medlem av EGBA, European Gaming and Betting Association, samt medgrundare och medlem av IBIA (International Betting Integrity Association). Kindred Group är granskad och certifierad av eCOGRA vad gäller ansvarsfullt och rättvist spelande.