Ska Loreen upprepa succén?

Det har blivit dags för Melodifestivalens största förhandsfavorit att äntra scenen när den sista deltävlingen går av stapeln i Malmö – ingenting kan stoppa Loreen från att gå direkt till final enligt oddsen från Unibet. Vem som gör henne sällskap ser ut att bli en jämn historia mellan Mariette och Kiana.

Året var 2012 då Loreen vann Melodifestivalen med låten Euphoria och sedan sopade hem hela Eurovision Song Contest med ett rekord i antalet tolvor. Fem år senare återvände hon till Mellon men lyckades inte ta sig final, trots ett kritikerrosat nummer. Nu är det dags igen och den här gången är förväntningarna skyhöga. Loreen spelas till oddset 1,01 att gå direkt till final och toppar återigen oddslistan över vem som vinner årets upplaga av Melodifestivalen, efter att ha tagit tillbaka favoritskapet från de norska tvillingarna Marcus & Martinus.

Vem som gör Loreen sällskap till finalen står, enligt Unibets odds, mellan Mariette och Kiana. Mello-veteranen Mariette har gått direkt till final samtliga fyra gånger som hon har varit med i tävlingen.

– Oddsen pekar på att Mariette får tuff konkurrens från tävlingens yngsta deltagare, Kiana Blanckert som fyller 16 år samma dag som hon debuterar i Melodifestivalen. Just nu är Kiana knapp favorit att knipa den andra finalbiljetten, säger Henrik Holm, spelexpert på Unibet.

Rockbandet Smash Into Pieces, som startades i Örebro för 15 år sedan, kan räkna med en plats i semifinalen. För Signe & Hjördis, Axel Schylström och Tiktok-stjärnan Emil Henrohn tar Mello-resan slut i Malmö.

Unibets odds på Melodifestivalen 2023

Deltävling 4: Att kvalificera sig för final
Loreen 1.01

Kiana 2.15
Mariette 2.20
Smash Into Pieces 3.50
Axel Schylström 15.00
Emil Henrohn 18.00
Signe & Hjördis 26.00

Vinnare
Loreen 1.35
Marcus & Martinus 4.00
Maria Sur 8.00

Jon Henrik Fjällgren 18.00

För de senaste oddsen: https://www.unibet.se/betting/sports/event/1019227690

Henrik Holm, spelexpert på Unibet,
henrik.holm@kindredgroup.com

Unibet grundades 1997 och är en del av Kindred Group, en speloperatör noterat på Nasdaq Stockholm. Kindred Group äger och driver 9 varumärken, däribland Unibet, och är ett av de största privata spelbolagen på den europeiska marknaden. Kindred Group har över 30 miljoner kunder. Kindred Group är medgrundare av EGBA (European Gaming and Betting Association) och av IBIA, samt medlem av RGA, Remote Gambling Association i Storbritannien och granskad och certifierat av eCOGRA vad gäller ansvarsfullt och rättvist spelande.