Spelarna: 44 % sannolikhet att Centern byter block

Under veckan har Centerpartiet varit i den svenska politikens centrum rörande en eventuell splittring av Alliansen. Allianspartierna har varit tydliga med att de ska gå till val tillsammans men enligt oddsen från Unibet är det 44 procents chans att C bildar regering med något av de rödgröna partierna.

Centern har varit i hetluften under veckan sedan partiet gick emot resterande allianspartier och röstade ja till regeringens proposition om ensamkommande. Spekulationerna om en eventuell spricka i Alliansen tog rejäl fart och nu visar Unibets odds att det inte alls är osannolikt att C byter block.

– Att det politiska läget är lite svajigt har väl inte undgått någon, och den senaste veckans spekulationer har ställt saker ytterligare på sin spets. Med det sagt är en koalitionsregering med C och S inget nytt, även om det var ett tag sedan, säger Henrik Holm, spelexpert på Unibet.

Unibets odds visar vidare att det är fifty-fifty om Centerpartiet hamnar över eller under 7,5 procent i valet. Samtidigt är oddset på att Annie Lööf blir statsminister 4.75, att jämföra med oddslistans favorit Ulf Kristersson som står i oddset 1.85.

Unibets odds på valet 2018:

C som del i en rödgrön koalitionsregering
Ja 2.10
Nej 1.65

Partitillhörighet för nästa statsminister
Moderaterna 1.85
Socialdemokraterna 2.00
Centerpartiet 4.75
Sverigedemokraterna 21.00

Totalt antal procent av rösterna för Centerpartiet
Över 7,5 procent 1.85
Under 7,5 procent 1.85