Svenskt lag till Europa League enligt oddsen

Oddsen talar för Malmö FF i morgondagens Champions League-kval och för AIK i torsdagens Europa League-kval, medan Elfsborg och IFK Göteborg ser ut att få det svårare i sina respektive bortamöten. Trots en tuff kvalomgång för många av lagen pekar ändå oddsen på att vi får se ett svenskt lag i gruppspelet i Europa League till hösten.

Trots en skadedrabbad backlinje, försäljningen av Robin Olsen och blandade resultat i Allsvenskan de senaste omgångarna är Malmö FF storfavoriter inför onsdagens Champions League-kval mot Zalgaris Vilnius. Spelbolaget Unibet ger 1.24 gånger pengarna på att Malmö FF vinner på hemmaplan, mot 12.00 gånger pengarna på att de litauiska serieledarna avgår med segern.

– Malmö FF har stor rutin från förra årets framgångsrika kvalspel och trots ett tajt spelschema den kommande veckan har jag svårt att se annat än att MFF tar hem segern. Oddsen talar för att vi får se Markus Rosenberg som målskytt och även Jo Inge Berget och Petar Petrovic ligger bra till, säger Jonas Nilsson, pressansvarig på Unibet.

Att Malmö FF tar sig hela vägen till gruppspel Champions League i år igen är dock föga troligt, med oddset 5.50 gånger pengarna.

Låga odds på svenskt lag i Europa League
På torsdag kvalar AIK mot armeniska Shirak Gyumri och enligt Unibets odds blir det en lätt match för gnaget. AIK-vinst spelas till 1.20 gånger pengarna, att jämföra med 10.50 på att Shirak Gyumri vinner.

I kvalmatchen mellan Elfsborg och Randers FC ser det ut att bli betydligt jämnare. Danskarna inleder på hemmaplan och är favoriter med oddset 2.35 gånger pengarna medan Elfsborg spelas till oddset 2.90 gånger pengarna.

Även IFK Göteborg, som går direkt in i andra kvalomgången, ser ut att få en utmaning när de möter polska Slask Wroclaw. Att polackerna vinner den inledande matchen ger 2.25 gånger pengarna, mot 2.90 på att IFK Göteborg åker hem med tre pinnar i bagaget.

– Blåvitt kommer att få en tuff utmaning med tanke på att de spelar på bortaplan och möter såväl fanatiska motståndarsupportrar som ett Slask Worclaw som tagit sig till playoff i Europa League-kvalet de tre senaste åren. Jag tror att vi kommer att få se ett defensivt IFK Göteborg som antagligen nöjer sig med ett kryss på bortaplan för att sedan ge allt i returen, säger Jonas Nilsson.

Oddset på att ett svenskt lag kvalificerar sig till gruppspel i Europa League är 1.40 gånger pengarna, mot 2.75 att de inte gör det.

– Av de svenska lag som kvalar till Europa League ligger AIK bäst till för att kvalificera sig för gruppspel, medan det är föga troligt att Elfsborg eller Blåvitt lyckas ta sig hela vägen. Störst chans att lyckas har nog ändå MFF, som går till gruppspel i Europa League om de förlorar en eventuell playoff-match till Champions League, säger Jonas Nilsson.

För mer information och kommentarer, vänligen kontakta:
Jonas Nilsson, pressansvarig Unibet Sverige, 070-293 23 45, jonas.nilsson@unibet.com

Europa League-kval 2015 – Något svenskt lag att kvalificera sig till gruppspelet
Ja 1.40
Nej 2.75