Tories vinner nyvalet men går miste om ensam majoritet

I december väntar nyval i Storbritannien, i ett försök att kunna avgöra Brexit en gång för alla. Enligt Unibets odds sitter premiärminister Boris Johnson säkert på sin post, men det lutar däremot åt att hans parti misslyckas med att få ensam majoritet.

Under förra veckan röstades förslaget om nyval igenom i det brittiska underhuset. Torsdagen den 12 december tågar britterna återigen till valurnorna och enligt Unibets odds väntar en rysare i frågan om det konservativa partiet ska få ensam majoritet eller inte. Oddsen för att de konservativa ska få en majoritet av platserna står i 2.00 medan ett spel på att inget parti får ensam majoritet står i 1.88. Premiärminister Boris Johnson ser dock ut att sitta säkert, med låga 1.25 i odds på att han behåller sin position.

– Huruvida Tories lyckas få egen majoritet eller inte blir väldigt avgörande för Brexit, då en majoritet troligtvis innebär att utträdet ur EU slutförs innan deadline den 31 januari 2020. Det blir en kamp in på mållinjen, men just nu är det något troligare att det inte blir någon majoritet för Johnsons parti och då kan vi nog vänta oss fortsatt brexitkaos på de brittiska öarna, säger Henrik Holm, spelexpert på Unibet.

Den 31 januari 2020 är det nya datumet för Brexit efter att EU gått med på en ny förlängning av förhandlingarna med Storbritannien. Enligt oddsen kommer utträdet faktiskt att bli av innan det nya slutdatumet. Ett spel på att britterna lämnar EU innan februari nästa år står i låga 1.38.

Unibets politiska odds på allmänna val i Storbritannien 2019 och Brexit

Kandidat som utnämns till premiärminister
Boris Johnson 1.25
Jeremy Corbyn 4.50