Vinnaren av Svenska Supporterpriset: Här är Sveriges bästa supporter

Svenska Supporterpriset är instiftat av Unibet för att hylla och belöna supportrar. Före jul presenterades 19 finalister och efter intensivt juryarbete, med ordförande Glenn Hysén i spetsen, återstår nu en ensam vinnare: Västerås SK-supportern Johan Hjulström är Sveriges bästa supporter och belönas med totalt 60 000 kronor. Dessutom tilldelas Hammarby-supportern Simon Sandström tävlingens särskilda hederpris.

Efter att mängder av fantastiska nomineringar strömmat in under hösten utsågs till slut 19 regionsvinnare i december 2023. Dessa 19 belönades med diplom, ära och 10 000 kronor (varav hälften går till den förening som varje person väljer) och gick även vidare som finalister med chansen att stå som slutsegrare i Svenska Supporterpriset.

Bland alla dessa värdiga kandidater blev det till slut Västeråsaren och VSK-supportern Johan Hjulström som utsågs till ensam vinnare, med motiveringen:

Svenska Supporterpriset finns till för att belöna någon som står för ett schysst supporterskap, som förenar och inkluderar. Någon med passion och engagemang utöver det vanliga, som inspirerar andra att ta efter. Få personifierar detta som Johan Hjulström, gymnasieläraren och Västerås SK-supportern som osvikligt följt sitt lag från läktarplats sedan barnsben. Han har initierat insamlingar som hjälp till att hålla klubben flytande och släpat byggnadsställningar över halva stan för att få en glimt av matcherna under pandemirestriktioner. På matchdagar hälsar han personligt på varje supporter vid namn, fast besluten att få så många om möjligt att känna sig sedda. Johan Hjulström är en sann ambassadör för schysst supporterkultur och en ovärderlig tillgång för VSK och svensk idrott. En värdig vinnare av Svenska Supporterpriset 2023.

Som slutarvinnare tilldelas Johan ytterligare 50 000 kronor av Unibet, utöver tidigare vinstsumma, att dela lika mellan sig själv och sin förening.

– Något vi fastnade för med Johan är det här goa arbetet med att andra ska känna sig sedda. Att du kan gå till arenan och bli välkomnad och vara del av en större familj med en gemensam dröm. Det är ju vad supporterskap handlar om. Lägg till alla seriösa initiativ blandat med en lagom dos galenskap, som att hitta kreativa sätt att följa laget under en pandemi, så har du just en sådan unik supporter som vi letar efter, säger Glenn Hysén juryordförande och Unibet-ambassadör.

Idag presenteras också vinnaren av tävlingens hederspris. Ett specialpris som juryn kan välja att dela ut till en supporter som över lång tid utmärkt sig genom ett exceptionellt supporterskap. Årets vinnare är Hammarbys supporterprofil Simon Sandström från Stockholm, som belönas med 20 000 kronor, varav hälften skänks till föreningen. Motiveringen lyder:

Årets Hederspris går till Simon Sandström. En av supporter-Sveriges verkliga eldsjälar, som under lång tid engagerat sig för Hammarby IF och fotbollen i stort. De senaste åren har Simon drivits av sin passion för jämlikhet och ökat publikintresset för damfotbollen. Från podcast och pengainsamlingar till att driva på för ändrat spelschema och avsparkstider, så att fler har möjlighet att se damlagets matcher på plats. Hans insatser har direkt bidragit till fler på läktarna, som när Hammarbys damer slog svenskt publikrekord 2021. Med sin starka tro på supporterskapets förmåga att samla människor, oavsett bakgrund är Simon sinnebilden av en schysst supporter och värdig hederspristagare.

Läs om alla 19 finalister på https://www.svenskasupporterpriset.se/regionsvinnare

• Blekinge: Patrik Thorell, Mjällby AIF:s supporterförening Sillastrybarna
  • Dalarna: Ola Karlsson, Leksand IF
  • Gävleborg: Niclas Backlund, Gefle IF
  • Halland: Otto Smith, Varberg BoIS
  • Gotland: Clara Pettersson, IF Hansa-Hoburgs supporterförening Hansa-Ultras
  • Jämtland: Gabriel Chikaonda, Jämtland Basket
  • Norrbotten: Stefan ”Sargis” Wikström, Kalix Bandy
  • Skåne: Linnea Gustafsson, OK Gynge
  • Småland: Tobias Levinsson, Östers IF:s supporterförening East Front
  • Stockholm: Arkan Palani, Nacka Handikappidrott
  • Sörmland: Chris Erngren, Nyköpings SK
  • Värmland: Dan Brandt, Karlstad Innebandy
  • Uppland: Joel Öberg, ISUN
  • Västerbotten: Angelina Johansson, IF Björklöven
  • Västernorrland: Lars-Gunnar “Lara” Persson, ÖSK
  • Västmanland: Johan Hjulström, VSK
  • Västra Götaland: Emelie Hultin, IF Elfsborg
  • Örebro: Pontus Östman, Örebro SK
  • Östergötland: Mari Jakobsson, Norrköping Kappsimningsklubb

Anders Falk, projektledare Svenska Supporterpriset och Sverigechef på Unibet.
070-875 39 42,
anders.falk@kindredgroup.com

Unibet är en del av Kindred Group – ett av världens ledande nätbaserade spelbolag med verksamhet i Europa, Nordamerika och Australien. Kindred Group erbjuder underhållning i en säker, trygg och hållbar miljö för över 30 miljoner kunder via något av de 9 varumärken som ryms inom koncernen. Bolaget har över 2 500 medarbetare globalt och är medgrundare av European Gaming and Betting Association (EGBA), samt medgrundare av IBIA (International Betting Integrity Association). Kindred Group är granskat och certifierat av eCOGRA för överensstämmelse med EU:s rekommendation om principer för konsumentskydd och spelansvar från 2014 (2014/478/EU). Kindred Group är noterat på Nasdaq Stockholm Large Cap. Läs mer på www.kindredgroup.com