Årets bästa kockelev är utsedd

Report this content

ÅRETS BÄSTA KOCKELEV ÄR UTSEDD Milda Stipendiet - tävlingen för framtidens kockar Torsdagen den 16/5 2002 arrangerades Milda Stipendiet för sjuttonde året i rad - en av Sveriges mest prestigefyllda tävlingar för unga kockar. Deltagarna i Milda Stipendiet kommer från avgångsklasserna på Hotell & Restaurangprogrammen på Sveriges gymnasieskolor och de har kvalat in med egenhändigt komponerade tävlingsbidrag utifrån en given råvarukorg. Dagen före finalen fick finalisterna ta del av en ny råvarukorg utifrån vilken de skapade sina tävlingsrecept. På finaldagen tillagades och bedömdes recepten. Segraren, Johan Laursen från Magnus Åbergsgymnasiet i Lilla Edet, får förutom äran ett resepresentkort. Johan lagade "Variation på lammstek med apelsinbräserad fänkål och svamprisotto". Juryn motiverade sitt val på följande sätt: "Johan har med utmärkt handlag komponerat en mycket välbalanserad rätt och på ett förträffligt sätt tillvaratagit de olika ingredienserna. Som pricken över i:et, serverades en krämig svamprisotto. Han har skapat harmoni mellan rättens olika komponenter; den är modern, vacker, och trevligt presenterad. Den mogna smaken gav höga poäng och var utslagsgivande." På delad andraplats kom Magnus Nilsson från Hotel & Restaurangskolan i Åre samt Jesper Bogren från Hotel & Restaurangskolan i Ängelholm. Övriga finalister: Robert Jakobsson Runö Restaurangskola i Åkersberga Andreas Zetterdahl Restaurangskolan i Sandviken Johan Hedström Agnesbergsgymnasiet i Uddevalla Fredrik von der Gronden Agnebergsgymnasiet i Uddevalla Adam Torsholm Rönnowska skolan i Helsingborg Juryn som bedömde årets Milda Stipendiater bestod av: Kurt Weid, ansvarig föreståndare för konferensanläggningen Vår Gård i Saltsjöbaden, skribent i Restauratören, prisbelönt kock. Har under 8 år varit lagledare för det svenska kocklandslaget. Sitter som matdomare i tävlingar över hela världen. Örjan Klein, kökschef från Restaurang Atrium på Nationalmuseum samt restaurangen i Vasamuseet, grundare av Restaurangakademien, arbetar med utbildning vid Institutionen för Restaurang och Måltidskunskap i Grythyttan, mångfaldigt prisbelönt. Örjan är också gastronomisk rådgivare för Nobelmiddagen. Kent Sandin, välrenommerad köksmästare på Haga Slott i Enköping, lagledare för det svenska juniorkocklandslaget (guld 1996). Vill du veta mer om tävlingen eller önskar bilder är du välkommen att kontakta: Maria Carlsson, 042-17 73 96, 0708-55 72 83 epost: maria.carlsson@unilever.com Unilever Bestfoods, ett företag i Unileverkoncernen, är ett av Nordens ledande livsmedelsföretag med tillverkning i Helsingborg och Uppsala. Kända varumärken som tillverkas och säljs är: Slotts, Lätta, Milda, Flora, Becel, Melba, O'hoj, Knorr, Bertolli, Lipton, Kockens, Maizena, Dextrosol, Skippy, Crème Bonjour och Boursin. Click here to view pictures: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=19280 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/16/20020516BIT01480/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/16/20020516BIT01480/wkr0002.pdf