Fler länder begår brott mot de mänskliga rättigheterna i arbetslivet

Hot, avsked, fängelse, sexuella trakasserier, tortyr och i värsta fall mord drabbar arbetstagare och fackligt aktiva i fler länder än tidigare. Det visar världsfacket ITUC:s lista över de länder i världen som är sämst på mänskliga rättigheter i arbetslivet, som släpps idag.

Bland de tio sämst rankade i världsfackets så kallade rättighetsindex finns Kina, Guatemala och Förenade Arabemiraten – länder som är kända för bristande demokrati och omfattande kränkningar av mänskliga rättigheter. Men högt på listan finns också Thailand, Turkiet, Indien och Kambodja – länder som svenskar gärna semestrar i eller där flera svenska företag lägger verksamhet.

- Det är helt oacceptabelt att fattiga arbetstagare som demonstrerar för levnadslöner och bättre arbetsvillkor möter brutalt polisvåld eller blir mördade, så som hänt exempelvis i Kambodja. I höstas besökte jag Phnom Phen och träffade några av de modigaste fackliga ledarna jag någonsin mött. Med livet som insats, kämpar de varje dag för arbetstagares rättigheter, säger LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, som också är biträdande ordförande för ITUC.

Några exempel på hur läget under det senaste året har försämrats är:

• Antalet länder där arbetstagare gripits eller fängslats när de ställt krav på bättre arbetsvillkor eller demokratiska reformer har ökat från 35 till 44.
  • Antalet länder där arbetstagare har blivit avskedade eller avstängda från arbete efter att ha försökt förhandla fram bättre arbetsvillkor har ökat från 53 till minst 73.
  • 70 procent av rapportens 141 länder utesluter vissa yrkesgrupper från strejkrätten i nationella lagar eller rättspraxis.
  • Mord och försvinnanden av arbetstagare har skett i minst 11 länder, ofta för att skrämma de fackligt aktiva. Bara i Colombia mördades 22 personer.

- Rätten att bilda och ansluta sig till fackföreningar är en av de mänskliga rättigheterna i FN:s deklaration. Trots detta visar världsfackets årliga sammanställning att kränkningar av mänskliga rättigheter i arbetslivet ökar. Det är viktigt att vi tar det på största allvar, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO.

Fackliga organisationer och arbetstagare blir också måltavlor eftersom de ofta driver på för demokratiska reformer. Under protestaktionerna för ökad demokrati i Hong Kong i september 2014 svartlistades många representanter från den fria fackliga rörelsen och många arbetstagare fanns bland de över 500 personer som greps av polisen.

- Fria fackföreningar är grundläggande för att utveckla demokratin och förbättra mänskliga rättigheter i arbetslivet, skapa social trygghet och minska fattigdomen, säger Göran Arrius, ordförande Saco. Därför är det oerhört viktigt att vi både i Sverige och internationellt verkar för att stoppa kränkningar av fackliga rättigheter.

Se även kort filmklipp med Karl-Petter Thorwaldsson, Göran Arrius och Eva Nordmark på vår Youtube-kanal: https://www.youtube.com/watch?v=APlwStXCH8Q

LO: Sigrid Boe, pressekreterare, 08 - 796 26 05
TCO: José Gutierrez, presschef, 08-782 91 91
Saco: Åsa Ehinger Berling, Internationell sekreterare, 070-6213230
Union to Union: Karin Lindström, 08-789 00 16

är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell förening. Medlemmar i föreningen är LO, TCO och Saco. Union to Union arbetar för demokrati, en rättvis fördelning av resurser och hållbar utveckling.  Union to Union samarbetar med fackliga organisationer över hela världen och stöttar på plats – genom 99 fackliga utvecklingsprojekt i ett åttiotal länder. Union to Union arbetar också med kommunikationsverksamhet i Sverige för att öka kunskap om svenskt bistånd och utvecklingens drivkrafter.

Mänskliga rättigheter i arbetslivet kränks i allt fler länder. Några exempel är: - Antalet länder där arbetstagare gripits eller fängslats när de ställt krav på bättre arbetsvillkor eller demokratiska reformer har ökat från 35 till 44. - Antalet länder där arbetstagare har blivit avskedade eller avstängda från arbete efter att ha försökt förhandla fram bättre arbetsvillkor har ökat från 53 till minst 73. - 70 procent av rapportens 141 länder utesluter vissa yrkesgrupper från strejkrätten i nationella lagar eller rättspraxis. - Mord och försvinnanden av arbetstagare har skett i minst 11 länder. Bara i Colombia mördades 22 personer.

Det är helt oacceptabelt att fattiga arbetstagare som demonstrerar för levnadslöner och bättre arbetsvillkor möter brutalt polisvåld eller blir mördade, så som hänt exempelvis i Kambodja. I höstas besökte jag Phnom Phen och träffade några av de modigaste fackliga ledarna jag någonsin mött. Med livet som insats, kämpar de varje dag för arbetstagares rättigheter.
Karl-Petter Thorwaldsson, ordförande LO.
Rätten att bilda och ansluta sig till fackföreningar är en av de mänskliga rättigheterna i FN:s deklaration. Trots detta visar världsfackets årliga sammanställning att kränkningar av mänskliga rättigheter i arbetslivet ökar. Det är viktigt att vi tar det på största allvar.
Eva Nordmark, ordförande i TCO.
Fria fackföreningar är grundläggande för att utveckla demokratin och förbättra mänskliga rättigheter i arbetslivet, skapa social trygghet och minska fattigdomen. Därför är det oerhört viktigt att vi både i Sverige och internationellt verkar för att stoppa kränkningar av fackliga rättigheter.
Göran Arrius, ordförande Saco