Smältande glaciäris på bokmässan

Klimathotet har aldrig varit mer påtagligt. Is från Sveriges största glaciär i Arjeplogsfjällen får symbolisera en av världens ödesfrågor på årets Bok & Bibliotek. Liksom andra glaciärer krymper den.

Bokmässan startar torsdag 25 september kl. 9.00 och avslutas söndag 28 september kl. 17.00. Närmare 100 000 besökare väntas komma under de fyra dagarna.

–  Salajekna har krympt med en kilometer på hundra år, säger Per Bengtson, Naturskyddsföreningen, som är en av arrangörerna under mässdagarna. På Internationella torget kommer mässbesökarna kunna känna på smältande is som är närmare tvåtusen år gammal. Det är mycket symboliskt. Vi vill peppa besökarna att tänka klimatsmart och ställa krav på politiker om att börja agera tuffare.

LO-TCO Biståndsnämnd har också valt att uppmärksamma klimathotet. Per-Olof Sjöö, ordförande för det globala facket Bygg- och träarbetareinternationalen, fackförbundet GS och LO-TCO Biståndsnämnd är på plats och tror att glaciärisen kan starta diskussioner.

- Vi står inför stora utmaningar. Med en mer genomtänkt skogsråvaruhantering kan vi förhindra omfattande koldioxidutsläpp och genom förbättrade byggsystem kan vi arbeta för hållbarhet. Per-Olof Sjöö sammanfattar strategin med den fackliga slogan ”Det finns inga arbeten på en död planet".

Initiativtagaren till glaciärisens placering på Bokmässans Internationella torg är fotografen Maria Söderberg.

– Under några år har jag med egna ögon kunnat se hur Salajeknas is krympt. Fjällandskapet i Skandinavien förändras när mossor och lavar minskar. Dvärgfjällbjörken breder ut sig. Med det varmare klimatet får vi blötare, men också mer varma somrar.

Under bokmässan kommer Naturskyddsföreningen genomföra en klimatquiz. Ett pris blir den nya boken “Vår tid är nu” av Svante Axelsson. Samordnaren på Internationella torget, Jan-Erik Alfredsson, Sensus, tycker det är utmärkt att besökarna har en chans att få känna på äkta glaciäris.

- Frågorna kring miljö och hållbar utveckling är klockrena på Internationella torget och vi har många utställare som tar upp dessa ämnen varje år.

Glaciärisen, som väger ungefär 400 kilo, förväntas smälta ned under mässdagarna. Glaciologen Per Holmlund, professor vid Stockholms universitet, finns på plats för att svara på frågor. Dessutom kommer Mats Holmström från Arjeplog att delta. Han organiserade hämtningen av isen med flera skotrar i en vådlig vinterfärd på sex mil över fjället ned till Silvervägen.

För mer information:
Kristina Henschen, kanslichef LO-TCO Biståndsnämnd tel. 070 569 50 89, finns också i monter H04:17 på Internationella Torget
Per Bengtson, Naturskyddsföreningen, tel. 070 9468851
Maria Söderberg 070 3500555

LO-TCO Biståndsnämnd är LO:s och TCO:s samarbetsorgan för internationellt fackligt utvecklingssamarbete, och har funnits sedan 1977. Organisationen är partipolitiskt obunden. LO-TCO biståndsnämnd stödjer uppbyggnaden av fria, demokratiska och jämställda fackliga rörelser i världen. Detta gör vi eftersom vi tror att människor som organiserar sig tillsammans kan lyfta sig ur fattigdom och förtryck. De flesta av våra utvecklingsprojekt handlar därför om utbildning för att människor ska bli medvetna om sina rättigheter och själva kräva bättre villkor.

Vi står inför stora utmaningar. Med en mer genomtänkt skogsråvaruhantering kan vi förhindra omfattande koldioxidutsläpp och genom förbättrade byggsystem kan vi ar-beta för hållbarhet
Per-Olof Sjöö, ordförande för det globala facket Bygg- och träarbetareinternationalen, fack-förbundet GS och LO-TCO Biståndsnämnd