Pressinbjudan

Unionen samlas till kongress om framtidsfrågor

Sveriges största fackförbund i det privata näringslivet samlas till sin andra ordinarie kongress den 10 – 13 oktober.

Närmare 300 förtroendevalda från företag och organisationer över hela landet möts för att fatta beslut om ett nytt handlingsprogram, en politisk plattform för kompetensutveckling, 174 motioner samt för att välja en ny förbundsstyrelse för Unionen.

Kongressen avslutas under torsdagen med ett grupparbete kring en framtidsdiskussion. Den ska handla om att skapa förutsättningar för att Unionen fortsätter att växa i medlemsantal och ge ökade möjligheter till identifikation i ett förbund, som samlar medlemmar från nära nog alla branscher i såväl industri- som tjänstesektor.

Samma dag besöker statsminister Fredrik Reinfeldt kongressen och håller ett tal till ombuden.

Media är välkomna att följa kongressens arbete. Ackreditering mot uppvisande av presslegitimation sker på plats på kongressen på Scandic Infra City i Upplands Väsby.

Kongressens tidsschema i korthet

Måndag 10 oktober

12 30 Invigning, kongressens öppnande, tal av förbundsordförande Cecilia Fahlberg

Eftermiddag: Förhandlingar, presentation av valberedningens förslag till ny förbundsstyrelse, studerandeverksamheten inklusive motioner