• UNIQLO/

UNIQLO och de svenska olympiska och paralympiska kommittéerna utökar partnerskapet till Paris 2024

Report this content

UNIQLO, den globala japanska klädkedjan, förlänger sitt samarbete som huvudpartner till de svenska olympiska och paralympiska kommittéerna och officiell klädleverantör till de olympiska och paralympiska trupperna i två år, fram till de olympiska och paralympiska spelen i Paris 2024.

UNIQLO har varit den officiella klädleverantören för de svenska olympiska och paralympiska trupperna sedan januari 2019, enligt ett avtal som var tänkt att avslutas i och med de olympiska och paralympiska spelen i Peking 2022. Det utökade partnerskapet börjar gälla den 1 januari 2023 och löper till och med den 31 december 2024. Under denna period kommer UNIQLO tillhandahålla kläder utefter idrottares krav vid internationella sportevenemang, inklusive resor, träning och medieframträdanden, samt öppnings-, avslutnings- och medaljceremonier, samt för en del av tävlingskläderna.

Förlängningen inkluderar också the Dream Project by UNIQLO, ett gemensamt initiativ som ger unga möjlighet att lära av och inspireras av de bästa olympiska och paralympiska idrottarna. Initiativet går ut på att uppmuntra unga att hålla sig aktiva och friska, och omfattar stora gemenskapsevenemang där barn deltar i olika sporter för att underlätta deras lärande och utveckling. The Dream Project by UNIQLO utvidgades nyligen till att omfatta schemalagda sportevenemang för Sveriges grundskoleelever.

”Jag var verkligen imponerad av Sveriges prestationer i UNIQLOs kläder i Tokyo i år och är glad över att fortsätta stödja idrottare och tränare med LifeWear vid nästa års spel i Peking samt i Paris 2024”, säger Tadashi Yanai, ordförande, VD och koncernchef, Fast Retailing. ”När vi tillkännagav årets partnerskap i januari 2019 hade vi bara en UNIQLO-butik i Sverige och vi har sedan dess adderat ytterligare två i strävan att stärka banden. När vi utvecklar innovativ LifeWear tillsammans med svenska toppidrottare fortsätter vi att lära oss av svensk kultur, vilken uppskattar vacker och enkel design samt en modern livsstil. Vi är glada att kunna förlänga vårt partnerskap med de svenska olympiska och paralympiska kommittéerna för att bidra till samhället och förverkliga en ömsesidigt ljusare framtid”.

Peter Reinebo, verksamhetschef, Sverige olympiska kommittén, säger: ”Vi är tacksamma mot UNIQLO för deras enorma stöd. LifeWear har överträffat våra förväntningar och fått fram det bästa hos våra idrottare. Jag är övertygad om att vårt utökade partnerskap kommer att stärka vårt förhållande till UNIQLO och skapa nya synergier för morgondagen. Vi kommer tillsammans att fortsätta att driva en gemensam vision om att bygga en ljus och dynamisk framtid, genom att utnyttja kraften i sport och kläder.”

Åsa Llinares Norlin, ordförande, Sveriges paralympiska kommitté, säger: ”Våra idrottare och tränare uppskattar UNIQLOs stöd mycket. Vi ser fram emot att fortsätta vårt äventyr med UNIQLO i Peking nästa år och Paris 2024. Genom detta partnerskap kan vi samarbeta med alla para-idrottare för att öppna vyerna för sporter och tillsammans förmedla sportens kraft och prakt.”

#####

Om Sveriges Olympiska Kommitté

Den högsta enheten för den olympiska rörelsen i Sverige. Den har 41 medlemsförbund, nationella olympiska lag och 15 erkända förbund. Dess uppdrag är att stödja nationens deltagande i OS och bidra till att stärka lagens konkurrenskraft. Kommittén försöker också inspirera svenska folket genom sport och uppmuntra idrottare att sprida de olympiska värdena.

Om Sveriges Paralympiska Kommitté

Detta organ är en del av Svenska Parasportförbundet, nationens styrande organ för Paralympiska sporter och har 18 medlemsförbund. Kommittén syftar till att främja idrottsglädje för alla med funktionsnedsättning, stärka och utveckla paralympiska idrottare och sprida paralympiska värden.

Om UNIQLO LifeWear

Kläder som skapats utifrån de japanska värderingarna om enkelhet, kvalitet och långt liv. LifeWear är designat enligt modern elegans för att vara en byggsten för varje persons individuella stil, skapat för att vara i tiden och för tiden. Den perfekta skjortan som alltid görs mer perfekt. Enkel design som gömmer väl genomtänkta och moderna detaljer. Kläder gjorda efter den bästa passformen och med det bästa materialet, skapade för att vara prisvärda och tillgängliga för alla. LifeWear är kläder som ständigt förnyas; de ger värme, lätthet, en bättre design och mer komfort till människors vardag.

Om UNIQLO och Fast Retailing

UNIQLO tillhör Fast Retailing Co., Ltd., ett ledande japanskt detaljhandelsbolag som har sitt globala huvudkontor i Tokyo, Japan. UNIQLO är det största av Fast Retailings åtta märken. Övriga märken är GU, Theory, Helmut Lang, PLST (Plus T), Comptoir des Cotonniers, Princesse tam.tam och J Brand. Med en global försäljning av cirka 2,2905 biljoner yen för finansåret 2019, vilket slutade den 31e augusti 2019 (21.53 miljarder amerikanska dollar, beräknat i yen, använt kursen i slutet av augusti 2019, $1 = 106,4 yen), är Fast Retailing ett  av världens största klädföretag. UNIQLO är även Japans ledande företag inom detaljhandel.

UNIQLO fortsätter att öppna stora butiker i några av världens viktigaste städer och platser, vilket är en del av företagets pågående arbete att säkerställa sin status som ett globalt varumärke. Företaget har i dag fler än 2,200 butiker på 25 marknader, inklusive Japan. I bokstavsordning är dessa marknader Australien, Belgien, Danmark, Frankrike, Hong Kong, Filippinerna, Indien, Indonesien, Italien, Kanada, Kina, Malaysia, Nederländerna, Ryssland, Singapore, Spanien, Storbritannien, Sverige, Sydkorea, Taiwan, Thailand, Tyskland, USA och Vietnam. Dessutom etablerade UNIQLO under 2010 ett socialt samarbete i Bangladesh med Grameen Bank, och det finns i dag ett flertal Grameen UNIQLO-butiker i Dhaka.

Fast Retailing är, med ett uttalat företagsmål att förändra kläder, förändra konventionell visdom och förändra världen, dedikerat till att skapa bra kläder med nya och unika värden som berikar människors liv överallt. För mer information om UNIQLO och Fast Retailing, besök www.uniqlo.com och www.fastretailing.com.

För mediefrågor, vänligen kontakta:

Fast Retailing Global Corporate PR

Gary Conway Gary.Conway@fastretailing.com or Aldo Liguori Aldo.Liguori@fastretailing.com

AWB i Stockholm

Senior PR-ansvarig