• UNIQLO/

UNIQLO öppnar sin andra butik i Sverige -  Den nya butiken kommer öppna i Westfield Mall of Scandinavia i Stockholm

Report this content

Den 29 april, 2020 Stockholm, Sverige  Det globala japanska klädmärket UNIQLO meddelar idag att de planerar att öppna en ny butik i Sverige i Westfield Mall of Scandinavia i Stockholm till hösten 2020. Den 1250 kvadratmeter stora butiken blir företagets andra i Sverige och tredje i Skandinavien. Butiken kommer att erbjuda LifeWear för män, kvinnor, barn och nyfödda.

”Sverige är ett inspirerande land som ligger i framkant gällande innovation, hållbarhet och design, vilka är områden som går i linje med vår filosofi på UNIQLO. Vi är glada att kunna öppna en ny butik i Westfield Mall of Scandinavia två år efter vår lyckade etablering på den svenska marknaden. Vi ser fram emot att erbjuda vårt unika LifeWear-koncept på en sådan spännande och samtida lifestyle destination”, säger Mikiya Kurosu, COO UNIQLO Sverige och Danmark.

UNIQLO:s syfte är att erbjuda kläder som är skapade för att göra vardagen bättre. Deras koncept LifeWear ämnar till att erbjuda innovativa kläder av hög kvalitet som är universella i sin design och komfort samt skapade för alla, överallt. Detta koncept är särskilt uppskattat av svenska konsumenter med produkter så som HEATTECH, tröjor i kashmir och merinoull, AIRism, lätt dun, jeans och UTs (UNIQLO T-shirts) och mer.

Sedan UNIQLO öppnade sin första butik i Japan 1984 har de växt till att bli ett av världens ledande klädmärken med 2200 butiker fördelade på 25 globala marknader. Med den planerade expansionen i Sverige under hösten fortsätter företaget att stärka sin närvaro på den europeiska marknaden, där de redan har över 90 butiker i 10 länder: Belgien, Danmark, Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna, Ryssland, Spanien, Sverige och Storbritannien.

UNIQLO öppnade sin första svenska butik i augusti 2018 vid Kungsträdgården i Stockholm. Den första butiken i Danmark öppnade på Strøget i Köpenhamn i april följande år.

Rekryteringen för säljteamet är nu live på UNIQLOs karriärsida: uniqlo-europe-careers.com

Överblick av den nya butiken

Namn:                     UNIQLO Westfield Mall of Scandinavia

Adress:                    Råsta Strandväg 13, 169 79 Solna

Butiksutrymme:       1250 kvm över två våningar (plan 1: 650 kvm, grundplan: 600 kvm)

Planerat öppningsdatum:     Hösten 2020, mer information kommer vid ett senare datum

För pressförfrågningar, vänligen kontakta:

UNIQLO PR Lotte Skovgaard Nielsen på lotte.skovgaardnielsen@uniqlo.eu eller

tel +45 29 66 23 56

AWB PR Martin Bundock på martin@awb.se eller tel +46 70 428 37 17

Om UNIQLO LifeWear

Kläder som skapats utifrån de japanska värderingarna om enkelhet, kvalitet och långt liv. LifeWear är designat enligt modern elegans för att vara en byggsten för varje persons individuella stil, skapat för att vara i tiden och för tiden. Den perfekta skjortan som alltid görs mer perfekt. Enkel design som gömmer väl genomtänkta och moderna detaljer. Kläder gjorda efter den bästa passformen och med det bästa materialet,

skapade för att vara prisvärda och tillgängliga för alla. LifeWear är kläder som ständigt förnyas; de ger värme,ljus, en bättre design och mer komfort till människors vardag.

Om UNIQLO och Fast Retailing

UNIQLO tillhör Fast Retailing Co., Ltd., ett ledande japanskt detaljhandelsbolag som har sitt globala huvudkontor i Tokyo, Japan. UNIQLO är det största av Fast Retailings åtta märken. Övriga märken är GU, Theory, Helmut Lang, PLST (Plus T), Comptoir des Cotonniers, Princesse tam.tam och J Brand. Med en global försäljning av cirka 2,2905 biljoner yen för finansåret 2019, vilket slutade den 31e augusti 2019 (21.53 miljarder

amerikanska dollar, beräknat i yen, använt kursen i slutet av augusti 2019, $1 = 106,4 yen), är Fast Retailing ett  av världens största klädföretag. UNIQLO är även Japans ledande företag inom detaljhandel.

UNIQLO fortsätter att öppna stora butiker i några av världens viktigaste städer och platser, vilket är en del av företagets pågående arbete att säkerställa sin status som ett globalt varumärke. Företaget har i dag fler än 2,200 butiker på 25 marknader, inklusive Japan. I bokstavsordning är dessa marknader Australien, Belgien, Danmark, Frankrike, Hong Kong, Filippinerna, Indien, Indonesien, Italien, Kanada, Kina, Malaysia, Nederländerna, Ryssland, Singapore, Spanien, Storbritannien, Sverige, Sydkorea, Taiwan, Thailand, Tyskland, USA och Vietnam. Dessutom etablerade UNIQLO under 2010 ett socialt samarbete i Bangladesh med Grameen Bank, och det finns i dag ett flertal Grameen UNIQLO-butiker i Dhaka.

Fast Retailing är, med ett uttalat företagsmål att förändra kläder, förändra konventionell visdom och förändra världen, dedikerat till att skapa bra kläder med nya och unika värden som berikar människors liv överallt. För mer information om UNIQLO och Fast Retailing, besök www.uniqlo.com och www.fastretailing.com.

Taggar: