Linnéa Bach vinnare av Destination Award 04

Report this content

Linnéa Bach vinnare av Destination Award 04 Destination Award by JC Jeans & Clothes delas ut för första gången till Linnéa Bach, nyutexaminerad student från Beckmans Designhögskola. Linnéa vann "Juryns pris" med sitt bidrag i JC's designtävling där deltagarna skulle ge sin vision av framtidens jeans. Linnéa Bach är 24 år och är redan en mycket uppmärksammad ung modedesigner. Hon har tidigare belönats med ett av Hennes & Mauritz stipendium som delades på examensdagen från Beckmans 2004, Gallerians stipendium för bästa modeelev 2003 samt Elle & Husqvarnas modetävling 2002. Linnéa har nyligen medverkat i projektet Tokyo Style in Stockholm. Juryns pris i Destination Award 04 består av 30 000 kr, en studieresa till JC's jeansfabrik i Italien samt en sy- och broderingsmaskin från Husqvarna. De tio finalisternas bidrag kommer att publiceras i en projektkatalog i septembernumret av Bon Magazine. Årets jury bestod av: Adam Friberg (produktutvecklare inom jeans), Bea Szenfeld, (modedesigner), Pirjo Niemelä (modestylist), Ylva Liljefors (modedesigner) och Peter Hallén, (designarkitekt). Bakgrund: Destination Award är namnet på ett nytt stipendium som delas ut till vinnaren i en årlig återkommande designtävling med inriktning på jeansmode. I år deltog heltidsstuderande elever från Beckmans Designhögskola, Konstfack i Stockholm, HDK i Göteborg, Textilhögskolan i Borås samt Rookies -modenätverket för unga designers. Genom det nyinstiftade stipendiet vill JC stödja unga nya svenska designers. Destination Award 04 delas ut i kategorierna "Juryns pris" och "Folkets pris" där vinnaren av den sistnämnda kategorin röstas fram genom en omröstning och delas ut i slutet av augusti. Under sommaren visades finalisternas skisser och idéer upp för besökare på en riksomfattande turnén JC Destination Tour 04, som totalt besökte 30 orter. För ytterligare information, vänligen kontakta: Claudia Kontor, marknadsansvarig JC-konceptet T: +46 (0)31 334 50 00 M: +46 (0)709 17 24 06 E: claudia.kontor@jc.se Erik Andersch, Marknadschef, JC AB T: +46 (0)31 334 50 00 M: +46 (0)709 17 23 13 E: erik.andersch@jc.se Roland-Philippe Kretzschmar, Projektledare, Destination Award 04 T: +46 (0)8 545 675 90 M: +46 (0)707 34 70 03 E: rp.kretzschmar@unitedmediagroup.se JC utvecklar och driver koncept för modebutiker på den svenska och internationella klädmarknaden. Varje koncept har sin egen väl definierade målgrupp och position. JC har fyra koncept - Jeans & Clothes, Boys & Girls, Brothers och Sisters. Med en marknadsandel om cirka fem procent av den totala klädhandeln utgör JC det fjärde största klädföretaget i Sverige. JC är även verksamt i Norge, Finland och Tyskland. Antalet butiker uppgår till 273. JC-aktien är noterad på Stockholmsbörsens O-lista sedan den 19 april 2000. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/19/20040819BIT21860/wkr0001.pdf Vinnare av Destination Award 04 by JC Jeans & Clothes