Flexibel automation väger tungt för kontraktstillverkaren LEAX Group

Report this content

Flexibel, lätt att programmera, yteffektiv och med bra hanteringsvikt. För kontraktstillverkaren LEAX Group är robotarmen UR10 från Universal Robots en långsiktig strategisk investering, eftersom den kan återanvändas i automatiserad produktion bara genom att ställas om med nya applikationer. Denna flexibilitet och långsiktighet var avgörande för LEAX val av UR10.

LEAX Group är kontraktstillverkare inom skärande bearbetning. Som sådan äger företaget inga egna produkter, utan har till uppgift att producera sina kunders produkter på ett mer effektivt sätt än vad kunderna kan göra själva. Företaget, som är familjeägt sedan flera generationer, har vuxit stadigt sedan start och har idag 1 100 anställda och 11 fabriker i in- och utlandet. Avsikten är att fortsätta växa i takt med kundernas behov. I regionen omkring Mälaren där ungefär 10 procent av tillverkningen äger rum tillverkar LEAX växellådsdetaljer, kugghjul, axlar och andra produkter till lastbilar.

– Som kontraktstillverkare måste man hålla fokus på effektiva produktionslösningar och systematiskt arbete med förbättringar för att vara konkurrenskraftig. Flexibel automation är en av våra absolut tyngsta kärnfrågor när det gäller anläggningen. Våra kunder kommer främst från den tunga fordonsindustrin, gruvanläggning och övrig verkstadsindustri, såsom Volvo, Scania, ABB och Atlas Copco. Det innebär att produktionen ska klara mycket lastbilsdetaljer och skärande bearbetning. Vi tillverkar allt från mindre årsvolymer upp till 100 000 stycken enheter av en viss artikel per år. För oss är det oerhört viktigt och en av företagets styrkor att snabbt kunna verkställa order på nya produkter. Vi har mycket höga krav på hur snabbt vi kan sätta igång en enhet, berättar Rickard Isaksson, Kvalitets- och miljöchef på Leax.

Stefan Frölind som är automationsingenjör på Leax berättar:

– Redan för flera år sedan blev vi nyfikna på Universal Robots’ lösningar, men modellen UR5 var för liten för våra behov. Bland annat tittade vi på räckvidd och hanteringsvikt. När UR10 kom såg vi chansen att testa hur väl den passar in i vår produktion. Idag har vi tre stycken UR10 i produktionshallen i Köping.

Den ena av UR10:s applikationer är en skavmaskin som växlar bit inuti maskinen, den är designad av mig. Den andra applikationen är en UR10 som laddar och laddar ur 2 stycken kuggfräsmaskiner, där detaljerna kommer och går vidare via en transportbana.  Ett trefingersgripdon används till detta och lyfter detaljen invändigt.

UR10 ger en svårslagen strategisk fördel

– UR10 är yteffektiv vilket också är viktigt eftersom vi har en begränsad fabriksgolvyta och många maskiner i produktionshallarna. I och med att UR10 har inbyggd säkerhet så kan robotens cell vara ganska liten. Andra fabrikat kräver större celler. UR10 passar väldigt väl vårt arbetssätt där vi ofta flyttar maskiner i hallen för att hitta de bästa flödena. Vi flyttar även hela flöden till andra LEAX-sajter. Det är mycket troligt att hela den linen vi gör här idag kanske till och med flyttar till en av våra fabriker utomlands. UR10 kan vi använda som en äkta flexibel resurs som vi kan flytta runt oavsett geografiskt läge. Den flexibiliteten är svårslagen.

Långsiktigheten i UR10 tilltalar oss

– Hade vi inte investerat i en UR10 hade vi förmodligen löst arbetsuppgiften som tidigare genom att försöka bygga en portal eller något som inte alls är lika flexibelt och långsiktigt.

Ställd inför frågan om återbetalningstid på UR10 säger Rickard Isaksson:

– Om vi ställer den mot en vanlig maskin så är det 18 månader räknat i stora drag om en operatör kör tvåskift. Men det är alldeles för snävt att enbart räkna återbetalningstid, ROI! Ponera att vi om tre år inte ska fortsätta tillverka en viss produkt. Då kan vi använda UR10 igen med nya och andra applikationer.  Hade vi designat någonting speciellt för tillverkning av en viss specifik produkt hade vi inte haft samma läge. Vi ser en bättre långsiktighet i att investera i en återanvändbar robotarm som UR10 gentemot en specialmaskin som kostar det dubbla och sedan inte kan användas igen. Oavsett om det är samma investeringspengar får man en långsiktighet i en UR-robot som man inte får annars. Den kan ersätta dyra specialmaskiner som är svåra att återanvända. Det är så vi räknar, säger Rickard Isaksson.

Lätt programmering och hög säkerhet

– Normalt sett måste man börja med en 40-timmars utbildning på en traditionell robot. Programmeringen av UR-roboten är jättelätt att komma igång med. Det mesta har kommit av sig självt och med instruktionsboken som följde med. Vi har integrerat UR10 med en annan robottyp, de jobbar friktionsfritt tillsammans och växlar detaljer. Samtidigt som UR10 hämtar en bit som är färdig lämnar den en bit som ska bearbetas, detta är för att bespara cykeltiden.

Flera av operatörerna som kör maskiner på vår fabrik vet hur man gör enkla ändringar och förstår väldigt snabbt till exempel hur man felsöker. Vårt program är ganska avancerat eftersom att det är till fyra olika artiklar och till många maskiner som är sammankopplade med banor och maskiner med robot. Själva programmeringsspråket spelar inte så stor roll. Det är framförallt klurigheten och tankesättet när man programmerar som är det viktiga och just det är väldigt lätt att få in i UR10:an.

På fabriken har vi farliga maskiner med hydrauliska dörrar, där man riskerar att klämma sig. Säkerhetsavskärmningen är för oss människor, men framförallt beror säkerhetsanordningen på att bearbetningsmaskinen är farlig, inte på att UR10 är farlig. Jag har suttit vid roboten och programmerat den för att se så att allting fungerar och jag har inte fått några smällar, påpekar Stefan Frölind.

En av Universal Robots återförsäljare i Sverige är Andreas Rask från ARHO AB.

-Med Universal robot har vi fått en produkt som vi når kunder som tidigare inte övervägt automation då man tyckt det varit för dyrt och komplext. Här har vi en produkt där kunden snabbt komma igång och oftast inte kräver några större ombyggnationer. Vi kan helt enkelt se robotarmen som vilken resurs som helst och ställa den där det idag står en operatör och gör t.ex. monotona plock- eller monteringsjobb.

Om Leax Group:

Kärnkompetensen finns inom skärande bearbetning med spetskompetens inom rotationssymmetriska detaljer, ofta med avancerad kuggeometri. Produkterna innefattar bland annat drivaxlar, huvudaxlar, ingående och utgående axlar, borrkronor, industriella växellådor, synkroniseringsringar och lagerringar och kompletta kardanaxlar till tunga fordon samt produkter till gruv- och anläggningsindustrin och produkter som innehåller en stor andel montering.

Fakta:

LEAX Mekaniska har i in sin anläggning i Köping tre UR10-robotar från Universal Robots installerade.

LEAX Group är kontraktstillverkare inom skärande bearbetning.

LEAX Group har 1 100 anställda och omsätter 1,5 miljarder SEK. Gruppen har fabriker i Sverige, Lettland, Tyskland, Brasilien, Ungern och Kina.

LEAX kunder finns inom tung fordonsindustri, gruv- och anläggning samt övrig industri.

LEAX Group tillverkar allt ifrån mindre årsvolymer upp till 100 000 stycken enheter per år. Produkterna innefattar bland annat drivaxlar, huvudaxlar, ingående och utgående axlar, kardanaxlar, borrkronor, industriella växellådor, synkroniseringsringar och lagerringar.

Fakta om UR10

Press kit: http://www.universal-robots.se/SE/Presse.aspx

Sociala medier:

Presskontakt: Susan Rose Communication AB, tel.: 073 300 3010, e-post: susan@susanrose.se

OM UNIVERSAL ROBOTS A/S

Universal Robots är en dansk tillverkare av industrirobotar. Företaget grundades 2005 med målsättningen att göra robottekniken tillgänglig för alla. Resultatet har blivit en lättare, mer flexibel och miljövänlig robotarm som revolutionerat marknaden för industrirobotar som hittills dominerats av stora, tunga och dyra robotar. Universal Robots utvecklar och säljer robotarmar som enkelt automatiserar monotona och slitsamma arbetsuppgifter inom industrin och gör dem mer effektiva. Därigenom kan medarbetarna i stället utföra uppgifter där de skapar ett större värde. Universal Robots har ungefär 100 anställda. All utveckling och produktion sker i Odense i Danmark.

Taggar: