Universal Robots lanserar nästa generations lättviktsrobotar

Report this content

Universal Robots fortsätter att garantera ett säkert samarbete mellan människa och robot även i nästa generations lättviktsrobotar. Nu lanseras reviderade UR5 och UR10: absolutkodare och justerbar säkerhet.

PRESSMEDDELANDE den 27 augusti 2014

Universal Robots, den danska tillverkaren av flexibla industriella robotarmar, lanserar nu sin tredje generation av lättviktsrobotarna UR5 och UR10. Specialfunktioner på de reviderade robotarmarna är precisa tillförlitliga absolutkodare, åtta nya justerbara och säkerhetsklassificerade funktioner, dubbla antalet inbyggda in-/utgångar (I/O) och förbättrade möjligheter att ansluta utrustningen till manöverskåpen.

Universal Robots fortsätter att garantera ett säkert samarbete mellan människa och robot. Utöver det har den nya generationens säkerhetssystem nu certifierats av TÜV. Företagets långa erfarenhet på marknaden spelade in vid förbättring av produkterna. Välkända egenskaper som att robotarna är lätta att använda och ger snabb ROI:n finns kvar.

Robotarmarna UR5 och UR10 har nu utrustats med flera nya funktioner, vilket inte hindrar att det fortfarande är användarvänliga lättviktsrobotar. Den sexledade armen med en nyttolast på 5 respektive 10 kilo ser likadan ut på utsidan. Men invändigt i själva robotarmen och i styrenheten finns dolda överraskningar.

"Vi är den enda tillverkaren av lättviktsrobotar som redan har en långvarig erfarenhet i en mängd olika industrier. Vår FoU-avdelning har arbetat hårt för att integrera uppgifter och återkoppling från slutanvändare i vår produktutveckling", säger Enrico Krog Iversen, vd för Universal Robots, om den senaste utvecklingen från Danmark.

En snabb översikt över de tekniska innovationerna:

Sann absolutkodare

En central innovation av den nya generationens UR-robotar är den sanna absolutkodaren. Den här tekniska förbättringen gör uppstarten av robotarmarna snabbare. Den absoluta positionen identifieras direkt efter att den kopplats på och kräver inte längre någon steginställning under initieringen av robotarmen. Av detta skäl har nu UR5 och UR10 anpassats för en automatisk uppstart även om inget batteri behövs för den här funktionen.

"Med införseln av den sanna absolutkodaren kan våra robotarmar integreras ännu lättare i andra maskiner samtidigt som uppstarten görs mycket snabbare och enklare för alla tillämpningar", förklarar Esben H. Østergaard, teknisk chef vid Universal Robots.

Patentskyddat justerbart säkerhetssystem

Säkerhetsinställningarna för den senaste generationen av Universal Robots lättviktsrobotar kan justeras för varje specifik lösning. Robotarmen kan köras i säkerhetsfunktionernas två driftslägen: ett normalt och ett reducerat läge. Det är även möjligt att växla mellan säkerhetsinställningarna under drift av roboten. För att uppnå detta övervakas åtta säkerhetsfunktioner av det nya patentskyddade säkerhetssystemet: ledernas positioner och hastigheter, TCP-positioner, inriktning, hastighet och kraft samt robotens rörelsemängd och kraft. Inställ-ningarna kan endast ändras i ett lösenordsskyddat område. Alla de här säkerhetsfaserna är säkerhetsklassificerade PL d och TÜV-certifierade.

"Vårt nya patentskyddade säkerhetskoncept är en logisk utveckling av våra tidigare robotarmar. De reviderade robotarna UR5 och UR10 kan fungera i olika lägen beroende på sammanhanget. Till exempel kan roboten fortsätta vara i drift i ett reducerat läge när en människa går in i robotens arbetscell och sedan återuppta full hastighet när personen lämnat området. Alternativt kan roboten köras i full hastighet inne i en CNC-maskin och sedan i lägre hastighet utanför", säger Østergaard.

TÜV-certifikat för UR safety 3.0

Säkerhetssystemet UR Safety 3.0 för den nya generationen UR5 och UR10 från Universal Robots är certifierat av TÜV Nord och testat i enlighet med SS-EN ISO 13849:2008 PLd och SS-EN ISO 10218-1:2011, avsnitt 5.4.3.

Ytterligare innovationer

Sexton ytterligare digitala in-/utgångar som är lätta att konfigurera antingen som digitala signaler eller som säkerhetssignaler, en reviderad design av manöverskåpet och en ombyggd styrenhet är ytterligare förbättringar.

Fokus på flexibilitet och användarvänlighet

De kostnadseffektiva och sexledade robotarmarna UR5 och UR10 är speciellt avsedda för små och medelstora verksamheter. Tack vare deras lätta vikt och användarvänliga hantering via pekplatta, kan en mängd olika program programmeras snabbt utan invecklade kurser eller djup teknisk expertis.

"Med våra flexibla robotarmar inriktar vi oss på en bred målgrupp - vare sig det handlar om av-/pålastning av CNC-maskiner i ett tiomannaföretag eller en limningsprocess hos en biltillverkare. Alla kan dra fördel av våra robotar eftersom de utför de enformiga eller farliga jobb som tidigare behövde göras av människor", säger Iversen.

Den officiella lanseringen av den kommande robotgenerationen från Universal Robots är planerad till september.

Pressmaterial för fri nyttjanderätt finns att ladda ner här:

Universal Robots A/S, Enrico Krog Iversen, CEO, Energivej 25, DK-5260 Odense S

Tlf.: +45 89 93 89 89. E-post: eki@universal-robots.com

Presskontakt Sverige: Susan Rose, tel 073 300 3010, susan@susanrose.se

Universal Robots A/S

Universal Robots är en drivande kraft inom ett nytt segment av samarbetande robotar som fokuserar på användarvänlighet och flexibilitet. Sedan den första UR-roboten lanserades på marknaden i december 2008 har företaget sett en ansenlig tillväxt av robotarmar som nu säljs i över 50 länder över hela världen. Företaget har sitt huvudkontor i Odense i Danmark där all utveckling och produktion sker. www.universal-robots.com

Taggar:

Citat