Camanio Care publicerar delårsrapport januari – september 2017

Delårsrapporten i sin helhet finns tillgänglig som pdf på bolagets hemsida www.camanio.com. Den finns även bilagd till detta pressmeddelande.

Camanio Care Kvartalsrapport jan-sept 2017Camanio Care Kvartalsrapport jan-sept 2017Camanio Care Kvartalsrapport jan-sept 2017Välkommen till AktieTorget på investerarträff måndagen den 27/11 kl.12.00!

Anmäl ditt deltagande till Cathrine Börjesson; catrine.borjesson@aktietorget.se

Sammanfattning

Siffror inom parentes avser motsvarande period föregående år om inte annat anges. Jämförelsesiffrorna för nyckeltalen som avser koncernens resultat och resultaträkningen avser moderbolaget Camanio Care AB (f.d. Brighter Two AB) då dotterföretaget Bestic AB förvärvades i oktober 2016 och bolaget därför fram till sista kvartalet 2016 inte var en koncern.

1 JULI – 30 SEPTEMBER 2017

• Nettoomsättningen för perioden har uppgått till 775 tkr (324 tkr)
  • Rörelseresultat är -3 749 tkr (-1 122 tkr)
  • Resultat efter finansiella poster är -3 799 tkr (-1 172 tkr)
  • Resultat per aktie -26 öre (-24 öre)
  • Eget kapital i koncernen per 30 september uppgick till 18 919 tkr (2016-12-31; 22 398 tkr)
  • Likvida medel i koncernen per 30 september uppgick till 431 tkr (2016-12-31; 6 701 tkr). Likviditeten uppgick till 155 % (2016-12-31; 296 %).
  • Soliditeten uppgår till 70% (2016-12-31; 76%)
  • Antal aktier vid periodens utgång var 14 642 970 st (2016-12-31; 10 315 592 st). Av dessa avser     2 407 037 st aktier som har tecknats i den pågående nyemissionen men som registerades hos Bolagsverket i oktober. Antal registrerade aktier uppgick vid periodens slut den 30 september till 10 406 501 st.

1 JANUARI – 30 SEPTEMBER 2017

• Nettoomsättningen för periodens nio månader uppgick till 4 760 tkr (891 tkr)
  • Rörelseresultatet är -11 092 tkr (-2 442 tkr)
  • Resultat efter finansiella poster är -11 191 tkr (-2 541 tkr)
  • Resultat per aktie -90 öre (-52 öre)

Väsentliga händelser under tredje kvartalet

• 24 augusti | Camanio Care förstärker organisationen och värvar två nya medarbetare till ledningsgruppen.
  • 28 augusti | Camanio Care produkt Bestic visas på World Robot Conference i Peking och får stor media uppmärksamhet i tidningar och TV i Kina
  • 1 september | Camanio Cares företrädesemission delregistreras
  • 8 september | Camanio Care inleder ett samarbete med Olivia Rehabilitering för att förbättra måltidssituationen inom vården.
  • 13 september | Camanio Cares företrädesemission registreras, omvandling av BTA till aktier
  • 19 september | Kallelse till extra bolagsstämma
  • 21 september | Ny film från Google visar värdet av Camano Cares välfärdsteknik genom en varm och personlig filmberättelse från Tibro kommun

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• 11 oktober | Camanio Care tar emot återstående emissionslikvid från bolagets kinesiska partner Zhongrui Funing Robotics.
  • 12 oktober | Camanio Cares breddar produktfamiljen med BikeAround Screen
  • 18 oktober | Kommuniké från extra bolagsstämma
  • 24 oktober | Camanio Care genomför kvittningsemission för att finansiera internationella försäljningsaktiviteter
  • 9 november | Nu lanserar vi Giraff – en digital tillsynsrobot

VD har ordet

Det tredje kvartalet var, sommarmånaderna till trots, mycket händelserikt – framförallt i fråga om bolagets internationella expansion. Bakom kulisserna har vi bland annat fokuserat på att starta upp och öka samarbetet med vår strategiska partner ZFR i Kina. Därutöver har vi stärkt bolagets sälj- och marknadsaktiviteter i USA och Kanada, två stora och snabbt växande marknader där vi ser potential inom rehabilitering, aktivering och digital omsorg.

De samarbeten och säljstödjande aktiviteter som vi inlett under våren och sommaren har gjort att vi går in i det fjärde kvartalet och 2018 med goda förutsättningar. Under kvartalet stärktes inte bara bolagets finansiella ställning utan även ledningsgruppen förstärktes med nya medarbetare som tillför viktig kompetens inför den tillväxtresa Camanio Care har framför sig.

På den årliga World Robot Conference i Peking 23–26 augusti, demonstrerade vår kinesiska partner upp Camanios populära robotiklösning Bestic i sin monter. Resultatet var över all förväntan och intresset för Bestic var mycket stort; China Daily, en kinesisk engelskspråkig nyhetstidning som distribueras till 150 olika länder och regioner, topprankade Bestic på sin hemsida.

Vad gäller den svenska marknaden inledde vi ett 5-årigt samarbete med Olivia Rehabilitering som innebär att personer med ätsvårigheter får möjlighet till en rehabilitering med måltiden i fokus – ett unikt program i Sverige! Olivia Personlig Assistans, som omsätter ca 400 MSEK, har idag 10 lokala assistanskontor runt om i Sverige, ca 1500 anställda personliga assistenter och 240 kunder. Detta är naturligtvis en fantastisk partner för oss och vi är glada över att Olivia valt Camanio för att förbättra sitt rehabiliteringsprogram.

Under september publicerade Google en film och blogginlägg om vårt aktiveringshjälpmedel BikeAround jDome som fick en oerhörd spridning. Vi är naturligtvis mycket stolta över att ett så stort bolag som Google ser ett värde i vår lösning och lägger ner både tid och energi på att visa upp produktens betydelse för den enskilda individen.

BikeAround jDome är en av flera produkter inom robotik och välfärdsteknik från Camanio Care som bidrar till en bättre tillvaro för äldre och funktionshindrade. I nuläget används BikeAround jDome på flera äldreboenden i Sverige och intresset tilltar även på den globala marknaden – särskilt efter Googles film har intresset för lösningen ökat. Vi har även lanserat en kompletterande produkt BikeAround screen, en mindre version av BikeAround jDome där den karakteristiska kupolen har ersatts av en platt skärm.

Vårt arbete den närmsta tiden och även kommande år är nu att fortsätta fokusera på effektivitet i vårt försäljningsarbete samt produktion. Dessa två grundläggande områden bildar vår självklara plattform för tillväxt med våra innovativa produkter. Vårt mål är att gå från innovation till standardisering, tekniken är en nödvändig och viktig del av framtidens omsorg.

Catharina Borgenstierna, VD Camanio Care

Catharina Borgenstierna, vd
E-post: catharina.borgenstierna@camanio.com

Camanio Care är ett bolag inom välfärdsteknologi med produkter inom robotik, hjälpmedel och gamification som fokuserar på människors grundläggande behov. Vi erbjuder produkter och lösningar som ökar kvalitet och kompetens på områden inom Aktivering, Måltidssituationen och Digital Tillsyn, exempelvis BikeAround™ familjen, Giraff och Bestic®. Camanio Care har idag sitt huvudkontor i Stockholm, dotterbolag i USA och distributörer i ett 10-tal länder i Europa samt Australien och Kina.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och läs mer om bolaget på vår hemsida www.camanio.com.