Svenska äthjälpmedlet Bestic i amerikanska InformationWeek

Äthjälpmedlet Bestic omnämns i amerikanska InformationWeek som en av topp 10 medicintekniska robotar som förändrar vården!

Artikeln, som finns i sin helhet här, beskriver 10 medicintekniska produkter inom området robotteknologi som anses förändra sjukvården.

Catharina Borgenstierna, VD Bestic, kommenterar artikeln:

”Det är roligt och viktigt att vi uppmärksammas i ansedda InformationWeek. Synen på robotteknik inom vården håller på att förändras och produkterna blir alltmer tillgängliga och vardagsnära. Vi har en stark innovationstradition i Sverige som vi är stolta över. Framtidens exportmöjligheter ligger i att framgångsrikt kommersialisera dessa innovationer och erbjuda dem till en större internationell marknad. Vi på Bestic drivs av en human värdegrund och tron på allas möjligheter till ett självständigt liv, var och en efter sin förmåga. Äthjälpmedlet Bestic ger många den möjligheten och vi ser ett ökat intresse för både produkten och för måltidens betydelse för användaren i form av förbättrad livskvalitet och självständighet.”

Mer om Bestic

Bestic AB är ett svenskt startuppbolag med en unik produkt som gör att personer med nedsatt rörelseförmåga kan äta själv och på så vis utan att bli matad och på sina egna villkor. Den är utvecklad ur behovet av en produkt som är lättillgänglig, smidig och som i sig är en självklar del av måltidsmiljön. Bestic erbjuder användaren en ökad självständighet och integritet. Vi tycker att måltiden är en viktig del av vårt liv och vårt välbefinnande.

För mer information om Bestic AB se www.bestic.se eller kontakta VD Catharina Borgenstierna, 073-393 00 07, eller catharina.borgenstierna@bestic.se

Catharina Borgenstierna

Managing Director

Bestic AB

℅ Business hub

Årstaängsvägen 21C

117 43 Stockholm, SWEDEN

e-mail: Catharina.borgenstierna@bestic.se

Phone: +46 733 93 00 07

Sten Hemmingsson grundade Bestic AB 2004. Sten, som själv var i behov av ett bra äthjälpmedel, tog initiativet till att utveckla en egen produkt utifrån sin vision att alla som vill skall kunna äta själv. Ett intensivt utvecklingsarbete påbörjades i samarbete med ingenjören Ann-Louise Norén, vilket idag har idag lett fram till ett unikt äthjälpmedel helt enligt visionen. Den är utvecklad ur behovet av en produkt som är lättillgänglig, smidig och som i sig är en självklar del av måltidsmiljön. Bestic är helt enkelt en unik innovation för den som vill äta själv utan att bli matad och på egna villkor. Tack vare fortsatt utveckling av produkten och dess tillbehör, kan Bestic idag användas med flertalet olika styrdon, utifrån användarens behov.