Svenska uppfinningen Bestic på väg ut i världen

Bestic är en unik innovation för den som vill äta på sina egna villkor - utan att bli matad. Ett smidigt äthjälpmedel för personer som har svårt att röra sina armar och händer. Nyligen avslutades en svensk-amerikansk användarstudie med det innovativa äthjälpmedlet Bestic med mycket gott resultat.

Studien, som sponsrats av Robotdalen, genomfördes på två av välrenommerade Good Samaritan Societys vårdinrättningar. Organisationen Good Samaritan Society är en av USA’s största kedjan med drygt 240 vårdhem och en närvaro 24 stater tvärs över hela USA. Patienterna som fick använda Bestic under ca 8 veckor hade olika funktionsnedsättning i armar eller händer som gjorde att de inte hade möjlighet att äta själva. Även vårdpersonalen var med och utvärderade det nya hjälpmedlet. Både användarvänlighet och funktionalitet fick höga betyg av testpersonerna och man upplevde också större självständighet och livskvalitet genom att själv kunna bestämma över sitt måltidsintag istället för att bli matad.

Chad Biessel, en 35-årig boende vid Good Samaritan Society – University Specialty Center i Minneapolis, Minnesota kunde nu för första gången på 18 år äta självständigt sedan en bilolycka där han ådrog sig en allvarlig ryggmärgsskada. ”I fed myself for the first time in 18 years….” säger Chad Biessel.

Bestic som utvecklats och förfinats under flera år, introducerades för ett drygt halvår sedan på den svenska marknaden, och säljs redan i sju länder; Sverige, Norge, Danmark, Finland, Holland, England och Frankrike. Ytterligare länder har visat intresse för Bestic, som anses vara unik på sitt område med sin design och funktionalitet. Fokus för Bestic de närmaste åren ligger på Nordamerika och Europa, tätt följt av Japan.

USA är världens största marknad för äthjälpmedel och genom den framgångsrika studien hos Good Samaritan Society finns en ambition och stora möjligheter med en fortsättning på den amerikanska marknaden. Ett dotterbolag till Bestic AB planeras därför att startas i USA i början av 2013, och i samband med det sker även en nyemission för att kunna ta till vara på det momentum som nu finns kring produkten.

Mer om Bestic

Bestic AB är ett svenskt startuppbolag med en unik produkt som gör att personer med nedsatt rörelseförmåga kan äta själv och på så vis utan att bli matad och på sina egna villkor. Den är utvecklad ur behovet av en produkt som är lättillgänglig, smidig och som i sig är en självklar del av måltidsmiljön. Bestic erbjuder användaren en ökad självständighet och integritet. Vi tycker att måltiden är en viktig del av vårt liv och vårt välbefinnande.

www.bestic.se

Mer om Good Samaritan Society

Good Samaritan Society är USAs största ”non-profit” kedja för seniorboende, rehabilitering och avancerad omvårdnad. De har idag 240 anläggningar runt om i USA med fler än 27.000 kunder. Good Samaritan ligger i framkanten när det gäller att pröva nya hjälpmedel och vårdformer. De är också en av grundarna till HAIL (Healthy Aging and Independent Living) i USA tillsammans med bl. a. Mayo Clinic.