Otrohet lönar sig - När det gäller mobilabonnemang

Report this content

Att ha trogna och lojala kunder är alla företags dröm. Men om det lönar sig för kunden att vara otrogen kommer detta bli svårt att uppnå.

Den svenska marknaden för mobilabonnemang fortsätter att förändras i snabb takt. Borta är komplicerade prisplaner och långa bindningstider. Numera har de flesta mobilabonnemang fria samtal och bindningstiderna är ett minne blott. Det är heller inte speciellt svårt att byta mobiloperatör och behålla sitt nummer. Just att kunna behålla sitt nummer vid byte av mobilabonnemang vara bara för ett par år sedan en frustrerande och ibland tidskrävande övning.

En annan betydande förändring på den svenska mobilabonnemangsmarknaden är en ökad konkurrens av så kallade lågprisoperatörer. Med försäljning på nätet och i många fall avsaknad av telefonsupport har priserna pressats. Att det kommit in fler lågprisoperatörer har också inneburit en allt mer aggressiv marknadsföring med attraktiva erbjudanden för att locka till sig nya kunder. Inte sällan får du som ny kund en kraftig rabatt under en begränsad tid om du tecknar ett nytt mobilabonnemang.

Kombinationen av rabatter till nya kunder och avsaknaden av bindningstider öppnar upp för att vara otrogen mot sin mobiloperatör enligt webbsajten Ringabilligt.se. Att det också är enkelt att flytta med sitt befintliga nummer ökar incitamenten att byta mobilabonnemang ytterligare enligt Jacob på UpBeat.

- Det är idag fullt möjligt att “hoppa” mellan olika mobiloperatörer och ständigt ta del av olika nykundsrabatter och samtidigt behålla sitt nummer.

Så länge mobiloperatörerna fortsätter att erbjuda kraftiga rabatter till nya kunder samtidigt som de finns få inlåsningseffekter finns det goda skäl att överväga att vara otrogen.

Om Ringabilligt.se

Ringabilligt.se är en webbtjänst som listar och jämför mobilabonnemang. Fokus är på de allra billigaste mobilabonnemangen och ambitionen är att ge en objektiv presentation av de alternativ som finns på den svenska marknaden. Tjänsten drivs av UpBeat och affärsmodellen bygger på så kallad affiliation där en liten del av de affärer som Ringabilligt.se förmedlar kommer tillbaka i form av provision.

Om UpBeat

UpBeat grundades 2013 och är ett företag som driver olika projekt inom sökmotoroptimering och marknadsföring på internet.