Alla SVT-kanaler hos UPC, både analogt och digitalt

UPC Sverige AB har träffat en överenskommelse med Sveriges Television AB (SVT) om att sända samtliga SVTs kanaler både analogt och digitalt. Under hösten kommer de ca 300 000 hushåll som är anslutna till UPC att få tillgång till SVT24 och Barn-/Kunskapskanalen genom abonnemang på det analoga basutbudet. Sedan tidigare sänds alla SVT-kanaler även digitalt hos UPC. Det innebär att de som bor i UPC-anslutna hus nu får möjlighet att se alla SVTs kanaler såväl analogt som digitalt.

– Vi har gjort den här överenskommelsen med SVT för att så många som möjligt ska få tillgång till SVTs kanaler trots den pågående övergången från analog till digital teknik. SVTs kanaler håller hög kvalitet och det är viktigt för oss att kunna erbjuda alla deras kanaler på bred bas även analogt framöver, säger Ulf Johansson, VD på UPC Sverige AB. UPCs digitalTV-kunder har sedan tidigare tillgång till SVTs samtliga kanaler – SVT1, SVT2, SVT24 och Barn-/Kunskapskanalen. För de analoga kunderna kommer SVT24 och Barn-/Kunskapskanalen att inkluderas under hösten för dem som abonnerar på basutbudet. I samband med att de två nya SVT-kanalerna läggs till kommer Finlands TV att utgå och fortsättningsvis endast sändas digitalt. SVT1 och SVT2 fortsätter som tidigare att sändas analogt i must carry-utbudet. I höst påbörjar Sverige nedsläckningen av det analoga marknätet. För Stockholmsregionens del är släckningen planerad till våren 2007. UPC fortsätter dock att sända precis som idag, både analogt och digitalt. De som bor i UPC-anslutna hus berörs alltså inte av släckningen utan kan fortsätta titta analogt eller botanisera i UPCs stora digitala utbud. Sammanlagt erbjuder UPC för närvarande mer än 80 digitala TV-kanaler. Dessutom sänds matcher från Elitserien och Allsvenskan som pay-per-view, och ett 20-tal filmer kan enkelt beställas on-demand. Vidare ingår även 40 digitala musikkanaler. UPCs bredbandstjänster ger Internet-access med hastighet upp till 24 Mbps, med extra uppladdningshastighet upp till 8 Mbps.