Europeisk undersökning om TV-vanor. Svenskarnas åsikt: Ingen jul utan TV

Två tredjedelar av svenskarna kan inte tänka sig att fira julen utan TV, och åtta av tio svenskar vill behålla traditionen med Kalle Anka på julafton. 27 procent tittar dessutom mer på TV under julen jämfört med resten av året. Vi är också betydligt mer toleranta mot TV-våld jämfört med TV-tittarna i andra länder. Det visar en ny stor undersökning som genomförts på uppdrag av UPC, om européernas och svenskarnas TV-vanor under julen.

Undersökningen har genomförts av Research International på uppdrag av bredbandsföretaget UPC, och omfattar förutom Sverige tio andra länder i Europa där UPC är verksamma: Belgien, Frankrike, Holland, Norge, Polen, Rumänien, Slovakien, Tjeckien, Ungern och Österrike. Totalt har mer än 5 000 personer svarat på frågor om sina TV-vanor under jul och nyår. Mer tid för TV under julen Bara var tredje svensk kan tänka sig att fira jul utan TV. Det kan jämföras med de inte fullt så TV-älskande fransmännen och norrmännen, där sex av tio utan problem skulle kunna tänka sig att fira en TV-lös jul. UPCs undersökning visar också att 27 procent av svenskarna ägnar mer tid till TV-tittande under julhelgen än i vanliga fall. Var tredje person anser dessutom att programmen håller högre kvalitet, jämfört med resten av året. Fanny & Alexander på tio i topp lista – Att Kalle Anka står stark på julafton är tydligt, drygt 80 procent av svenskarna vill behålla de tecknade figurernas julhälsningar. Annars är familjefilmer de populäraste programmen i jul, två tredjedelar av svenskarna anser det, säger Anders Ahlbeck, Informationsdirektör på UPC Sverige AB. UPC-undersökningen visar att efter Kalle Anka och familjefilmer kommer nyheter och dokumentärer. ”Ivanhoe”, ”Fanny & Alexander” samt ”Lejonkungen” toppar svenskarnas lista över vilka filmer de helst vill se denna period på året. Däremot är de sekulariserade svenskarna måttligt intresserade av att titta på religiösa program under en av årets största religiösa högtider. Bara 18 procent vill se andliga program, men det finns länder där religiösa program har ännu mindre publik. Österrikare, tjecker, holländare, fransmän och belgare är ännu mindre intresserade. Av belgarna är det så få som fem procent som vill ha religiösa program på TV. Toppar listan gör slovakerna där 36 procent gärna vill se andliga TV-program. Dubbelt så många män som kvinnor vill se sport Inte helt oväntat är norrmännen sporttokigast i Europa. Hälften av alla norrmän vill se direktsänd sport på TV under julen, vilket kan jämföras med de betydligt ljummare svenskarna av vilka bara 27 procent tycker att det är viktigt. Inte helt oväntat går svenska män och kvinnors åsikter isär. Enligt UPCs undersökning bryr sig bara 18 procent av de svenska kvinnorna, medan dubbelt så många män (36 %) anser att sport i direktsändning på TV är viktigt under julen. Svenskarna mest toleranta mot våld I Sverige är man minst bekymrade över våldsinslag i TV under julen visar UPCs undersökning. I Ungern anser nio av tio att våld i TV bör förbjudas under julen, vilket bara fyra av tio svenskar håller med om. Det är också betydligt mindre än de 65 procent av genomsnittseuropéerna som anser att våldsinslag bör förbjudas under julen. Många gillar public service Europeisk public service hävdar sig väl i konkurrensen med de kommersiella kanalerna under julen visar UPC-undersökningen. Tillsammans med Frankrike och Belgien hör tittarna i Sverige till de som i störst utsträckning föredrar public service i jämförelse med andra europeiska länder. Var tredje svensk tycker mer om SVTs julprogram, medan sex av tio lika gärna tittar på de kommersiella kanalerna. Minst populära är statskanalerna i Nederländerna, Ungern, Slovakien och Tjeckien där bara en av tio föredrar public service under julen framför de kommersiella kanalerna. Bilder, tabeller och fakta från undersökningen För mer information om undersökningen: www.ugceurope.com/ChristmasSurvey2004 För nedladdning av tabeller, bilder etc.: www.ugceurope.com/ChristmasSurvey2004/Downloads Materialet är tillåtet för publicering förutsatt att UPC anges som källa.