UPC/chello fördubblar hastigheterna på bredband men behåller priserna

UPC/chello fördubblar hastigheterna på bredband men behåller priserna UPC och chello höjer hastigheterna väsentligt för sina bredbandstjänster. Priserna behålls oförändrade. För de flesta kunder kommer kapaciteten att mer än fördubblas. Även en ny 8 Megabits tjänst, chello ultra, lanseras. Förändringarna skall vara genomförda senast under december i år. Med de nya kapaciteterna får närmare 90 % av UPCs abonnenter i Sverige en betydligt snabbare internetuppkoppling. För majoriteten av kunderna innebär förändringarna att hastigheten för nedladdning mer än fördubblas. Även kapaciteten uppström höjs kraftigt. För kunder med chello plus ökar kapaciteten nedström/uppström upp till 4 Mbps/1 Mbps (tidigare 1 536/400 kbps), chello classic ökar till 2 Mbps/768 kbps (tidigare 768/400 kbps) och chello light höjs till 512 kbps/128 kbps (tidigare 300/64 kbps). Abonnemangsavgifterna förblir oförändrade. För kunder med chello plus genomförs ändringen den 1 oktober, medan övriga förändringar ska vara genomförda senast under december i år. Den nya tjänsten chello ultra, som nyligen lanserats, har en överföringskapacitet på upp till 8 Mbps nedström och 1 Mbps uppström. - Jag är glad över att kunna erbjuda våra kunder snabbare bredbandsuppkopplingar utan att höja priserna. Ny teknologi i kombination med styrkan av vårt fiberoptiska nät gör att vi befäster vår ställning som ledande leverantör av bredbandstjänster, säger Ulf Johansson, VD på UPC Sverige AB. - Våra kunder ställer höga krav på tjänsterna och vi kommer att fortsätta anpassa och utveckla våra erbjudanden för att motsvara förväntningarna. Vi planerar att satsa ännu mer på produktutveckling den närmaste tiden, säger Harald Løbak Sæther, Regional Director Scandinavia på chello broadband. UPC och chello har marknadens kortaste leveranstid för bredband. För användaren är det bara att beställa tjänsten, installera modemet och börja surfa - man kan vara ute på nätet samma dag som man köpt tjänsten. I takt med kundtillströmningen har UPC och chello implementerat nya tekniska lösningar. En övergång till en ny plattform, EuroDocsis 2.0, inleddes efter sommaren vilket bl.a. innebär att alla kunder får nya kabelmodem med väsentligt högre kapacitet. Utbytet, som är helt kostnadsfritt för kunderna, pågår under tiden september - december i år. UPC är en av Stockholms största bredbandsleverantörer, och har för närvarande ca 70 000 chello-kunder bland de drygt 280 000 hushåll som är anslutna till UPCs fiberoptiska nät. -------------------------------------- Priser och nya kapaciteter: chello ultra // chello plus // chello classic // chello light // chello easy Hastighet nedström/uppström (kbps): 8000/1024 // 4096/1024 // 2048/768 // 512/128 // 128/64 Pris per månad: 439 kr // 399 kr // 349 kr // 269 kr // 169 kr Startavgift (engångsavgift) för chello easy/light/classic/plus är 495 kr, för chello ultra 995 kr. Lån av modemutrustning ingår utan kostnad under hela abonnemangsperioden. -------------------------------------- UPC Sverige AB (UPC) levererar bredbandstjänster till mer än 280 000 anslutna hushåll. Kunderna erbjuds höghastighets-Internet under varumärket chello, samt kabelTV och digitalTV. UPC är ett dotterbolag till UGC Europe, Inc. och ingår i UPC Broadband division. UGC Europe levererar TV, Internet och telefonitjänster till över 8 millioner kunder i 11 länder i Europa. Se även www.upc.se chello broadband n.v. är Europas ledande leverantör av bredbandsinternet via kabelnät ca 900 000 kunder i 10 Europeiska länder: Holland, Österrike, Sverige, Norge, Frankrike, Belgien, Polen, Ungern, Slovakien och Tjeckien. chello erbjuder dygnet-runt uppkoppling med fast månadsavgift som ger snabb och enkel tillgång till ett brett utbud av underhållning och information. Därutöver erbjuder chello lokalt utformade portaler med bredbandsanpassat innehåll. chello broadband är ett konsoliderat dotterbolag till UGC Europe, Inc. och en del av Chello Media division. Se även www.chello.se och www.chello.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/30/20040929BIT21810/wkr0001.pdf pressmeddelande upc/chello 2004-09-30