UPC expanderar bredbandsnätet med 2 600 lägenheter - installerar LAN-nät parallellt med koax-nät UPC Sverige AB har avtalat med Stena Fastigheter om att ansluta 2 600 hyreslägenheter i Fisksätra utanför Stockholm till UPCs bredbandsnät. Alla hyresgäster får tillgång till UPCs stora tjänsteutbud inom t.ex. Digital-TV och Internet. För första gången kommer UPC även att installera Ethernet/LAN-nät parallellt med koax-nät i samtliga lägenheter. Båda nätstrukturerna ansluts till UPCs fiberoptiska stamnät. Det innebär att Stena Fastigheters hyresgäster får access även till framtida helt IP-baserade tjänster som kan komma att introduceras, t.ex. IP TV, Video On Demand (VOD) och IP-telefoni. Installationerna beräknas bli klara i slutet av 2004. Det nya avtalet innebär att UPC och Stena Fastigheter ytterligare förstärker samarbetet genom att fler av Stenas fastigheter ansluts till UPCs fiberoptiska stamnät - samtidigt som nätlösningarna i fastigheterna framtidssäkras. - Vi är mycket glada över att Stena Fastigheter gett oss fortsatt förtroende genom att välja oss som leverantör av bredbandstjänster till sina hyresgäster i Fisksätra. Genom att installera en parallell infrastruktur med både LAN och koax-nät säkras hyresgästernas tillgång till ett omfattande tjänsteutbud. Satsningen på ny nätstruktur i fastigheterna visar på ett ökat intresse från fastighetsägarna för framtidssäkra lösningar beträffande breda tjänster som TV och Internet, säger Ulf Johansson, VD på UPC Sverige AB. - Vi har varit i kontakt med de flesta aktörerna på bredbands- och kabel TV marknaden. Vi har gjort en genomgripande utvärdering beträffande utbud och service till oss och våra hyresgäster, leverantörens framtida utvecklingspotential, kunskap och erfarenhet, produktens pris och kvalitet. I den här upphandlingen för Fisksätra har UPC hanterat våra krav och önskemål på ett mycket positivt och tillfredställande sätt. Vi har därför valt att samarbeta med UPC, säger Mats Winkler, Vice VD på Stena Fastigheter Nacka AB. Genom installationen av både ett LAN-nät och ett koax-nät parallellt i fastigheten erbjuder UPC en ny framtidssäker nätlösning för fastighetsägarna. Fördelarna med båda teknikerna kan utnyttjas maximalt. Styrkan med koax-nätet är att det bl.a. har kapacitet att kunna distribuera ett mycket stort antal TV-kanaler såväl analogt som digitalt med jämn och hög signalkvalité. Via LAN nätet kan hushållen erbjudas Internet-access med mycket stor, symmetrisk kapacitet. På sikt kan även andra, nya tjänster som t.ex. IP TV och IP Telefoni bli aktuella. För närvarande erbjuder UPC mer än 70 digitala TV-kanaler. Dessutom har kunderna tillgång till marknadens mest omfattande utbud av film On Demand samt Allsvenska fotbollsmatcher och Elitserie hockey via Pay-per-view. Med chello´s bredbandstjänster kan kunderna surfa till fast pris med ständig uppkoppling dygnet runt. Man väljer hastighet och ett fast pris som passar bäst för behoven. UPC är den första och hittills enda operatören i Sverige som erbjuder full interaktivitet för TV via bredbandsnätet. All kommunikation mellan en kunds digitalTV-box och UPCs huvudcentral går via bredbandsnätet i båda riktningarna. DigitalTV-boxen innehåller ett kabelmodem som möjliggör snabb och effektiv kommunikation - man behöver alltså inte ansluta boxen till telefonjacket för att kunna beställa tjänster interaktivt on-line. Om UPC: UPC Sverige AB (UPC) levererar bredbandstjänster till mer än 280 000 anslutna hushåll. Kunderna erbjuds höghastighets-Internet under varumärket chello, samt kabelTV och digitalTV. UPC är ett dotterbolag till UGC Europe, Inc. och ingår i UPC Broadband division. UGC Europe levererar TV, Internet och telefonitjänster till över 8 millioner kunder i 11 länder i Europa. Se även www.upc.se och www.ugceurope.com För ytterligare information: Anders Ahlbeck Informationsdirektör, UPC Sverige AB Tel: 08-578 251 94 Mobil: 0709-26 51 94 e-post: anders.ahlbeck@upc.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/17/20040617BIT20670/wkr0006.pdf Press release UPC-Stena Fastigheter