UPC och Eurosport överens om distribution

UPC Sverige AB och Eurosport SA har träffat en överenskommelse om distribution av sportkanalerna Eurosport och Eurosport 2. Nästan samtliga 292 000 hushåll som är anslutna till UPC får tillgång till kanalerna redan den 2 maj.

– Eurosport är ett av marknadens mest kända varumärken och jag är glad över att vi har kommit överens om att sända Eurosports kanaler. Genom att inkludera kanalerna i vårt programutbud får våra kunder tillgång till ett stort och omfattande sportinnehåll med ännu mer att välja bland, säger Ulf Johansson, VD för UPC Sverige AB. – UPC är en viktig samarbetspartner för oss, och genom den nya överenskommelsen befäster vi positionen som Sveriges ledande sportkanal, säger Märta Rydbeck, VD för Eurosport i Norden. Huvudkanalen Eurosport kommer som tidigare att ingå i UPCs analoga och digitala baspaket, medan systerkanalen Eurosport 2 blir ny i det digitala baspaketet. Kunderna får tillgång till kanalerna inom ramen för sina befintliga abonnemang. De båda kanalerna börjar sändas hos UPC den 2 maj 2005. I några fastigheter måste tekniken uppgraderas vilket gör att ett mindre antal kunder får vänta ytterligare någon månad på att få Eurosport analogt. Sammanlagt erbjuder UPC för närvarande mer än 80 digitala TV-kanaler. Dessutom sänds matcher från Elitserien och Allsvenskan som pay-per-view, och ett 20-tal filmer kan enkelt beställas on-demand. Vidare ingår även 40 digitala musikkanaler. Kommande höjdpunkter på Eurosport och Eurosport 2 i maj och juni är Giro d’Italia i cykel, franska mästerskapen i tennis, motorsport med bl. a. Champ Car och moto GP, bordtennis-VM från Shanghai, dam-EM i fotboll från England, starten på friidrottssäsongen samt Confederations Cup i fotboll från Tyskland.