Välkommen på paketöppning med ”Må Bra Företagare!”

Report this content

Enskilda företagare investerar allt för sällan i friskvård och kompetensutveckling. Attityder, tidsbrist och oförmånliga avdragsregler står i vägen och få leverantörer riktar sig till soloföretagare. Här finns en dold lokal marknad menar nätverket ”Må Bra Företagare”. Där ingår ett trettiotal uppländska kvinnor inom besöksnäringen och hälsobranschen. Dessa vänder sig till soloföretagande kvinnor med attraktiva mötespaket anpassade för just deras behov.

Av de uppländska företagen var är så många som 19 941 registrerade som enskilda företag hos Bolagsverket år 2008 och cirka 30 procent (5 982) av dessa drivs av kvinnor. – Avdragsreglerna för friskvård är mindre förmånliga och strängare för enskilda firmor än för aktiebolag. Men enskilda företagare behöver också konferera, vidareutbilda sig och att köpa friskvård för att kunna konkurrera och utveckla hållbara företag, Det skulle man kunna kalla för diskriminering, säger Anne Närhi som är projektledare från RESURS UPPLAND vid Länsstyrelsen Uppsala län. Projektet ”Må Bra Företagare” syftar till att skapa samarbete mellan kvinnor som driver företag i besöksnäringen och hälsobranschen. Deltagarna har fått lära sig hur man paketerar tjänster och produkter från olika leverantörer i ett och samma erbjudande och hur regelverken för detta ser ut. För att underlätta för både kunder och leverantörer har konferenstjänster och utbildningserbjudanden utformats så att de till stor del är avdragsgilla även för enskilda företagare. Projektet drivs av RESURS UPPLAND. Paketöppning – Må Bra Företagare! 10.00 Paketöppning, Jämställdhetsdirektör Margareta Hede från Länsstyrelsen i Uppsala län. 10.20 Presentation av Må Bra-projektet och resultaten av projektledningen. 11.00- 13.00 Må-Bra minimässa med attraktiva paketerbjudanden för soloföretagande kvinnor samt lunchbuffé. Datum: Den 20 november klockan 10.00 – 13.00 Plats: UppSalen på Kålsängsgränd 10B För ytterligare information om projektet kontakta: Anne Närhi, Projektledare för RESURS UPPLAND på Länsstyrelsen Uppsala län E-post: Anne.Narhi@lansstyrelsen.se Telefon: 018-19 50 56 eller 070-249 11 76

Taggar: