Nytt hälsocenter byggs i Gottsunda Centrum

Den 28 september godkände Landstingets produktionsstyrelse att Gottsunda vårdcentral flyttar till nya lokaler i centrum. Även Folktandvården kommer att flytta till nya lokaler. Verksamheterna blir del av ett nytt hälsocenter för Södra staden som kommer att byggas på centrumanläggningens norra del vid bussarna.

Folktandvårdens och vårdcentralens nya moderna lokaler omfattar totalt 3 000 kvm till ett kontraktsvärde om 138 mkr. En del av ytan förläggs till centrums nuvarande övre plan och en del i en påbyggnad. Påbyggnaden görs i tre våningar och förutom plats för vårdcentral skapas även flexibla kontorslokaler i två plan om totalt ca 2 500 kvm.

– Vårdcentralen och folktandvården blir en bra grund för det hälsocentrum som vi planerar i Gottsunda Centrum säger Anna Andersson, centrumansvarig. Sedan tidigare finns två apotek, optiker och simhall med gym i centrum. Vår ambition är att komplettera dessa verksamheter och erbjuda vård och friskvård av hög kvalitet med bästa tänkbara tillgänglighet, service och bemötande för stora delar av Södra stadens nuvarande och kommande invånare säger Anna.

– Den som väljer att etablera sitt företag i det nya kontorshuset får ett fantastiskt paket, berättar Claes Enskär, tf VD för Uppsala Kommuns Fastighets AB. Förutom nyproducerade lokaler med hög teknisk standard och miljöriktiga lösningar finns shopping, serveringar, service, kultur, bad och sporthall i samma hus, det är nära till natur och löparspår och bra kommunikationer in till Uppsala centrum med både buss, cykel och bil.

Södra staden är ett utvecklingsområde i södra Uppsala där ca 25 000 bostäder och även arbetsplatser kommer att byggas de kommande åren. Området sträcker sig längs Dag Hammarskjölds väg från Polacksbacken i norr till Sunnersta i söder.

Byggstart för hälsocentret i Gottsunda Centrum planeras till slutet av 2015 med inflyttning för Folktandvården under hösten 2016 och inflyttning för Gottsunda vårdcentral under våren 2017.

För mer information, kontakta Claes Enskär, tf VD på telefon 018-28 88 92.

Skissbild över den nya påbyggnaden finns att ladda ner på http://www.gottsundacentrum.se/om-gottsunda-centrum/press/

Uppsala Kommuns Fastighets AB är ett allmännyttigt fastighetsbolag som ägs av Uppsala kommun. Bolagets huvuduppgift är att bidra till kommunens utveckling genom att projektera, bygga, äga och förvalta centrumanläggningar och bostäder inom Uppsala kommun. Bolaget förvaltar Gottsunda Centrum, kvarteret Flöjten samt Storvreta centrum, som tillsammans har runt 3,5 miljoner besökare per år. Bolaget ansvarar även för bostäder, vårdcentral, skolor och parkeringsplatser. Den totala uthyrbara ytan är ca 72 000 kvm. Cirka 550 personer bor i lägenheter som förvaltas av Uppsala Kommuns Fastighets AB.

Citat

Anna Andersson, centrumansvarig