Unik inomhusmarknad etableras i Gottsunda Centrum

Fredag 25 oktober slår marknads- och evenemangsplatsen Gsunda Market upp portarna i förnyade Gottsunda Centrum, Uppsala.

Tankarna bakom Gsunda Market är flera. Att skapa ett forum för alla som har något att sälja, oavsett om man har en ny affärsidé, vill tjäna en extra slant till föreningen, sälja ett restlager eller bara göra en vinds- eller källarröjning. Eller att vara en skön mötesplats att läsa tidningen på, spela spel, ta en fika eller chilla i största allmänhet. Gsunda Market kommer även att arrangera återkommande temamarknader och mässor och därmed vara ett något mindre alternativ till stora mässhallarna i Stockholm.

Planerna på att etablera en inomhusmarknad i Gottsunda Centrum har funnits med sedan förnyelseprojektet startade 2009.

- Gsunda Market står tillsammans med det kommande kulturhuset för spetsen i Gottsunda Centrums utbud, berättar Gunnar Hjorth, projektchef. I och med marknadens föränderliga utbud kommer besökarna att kunna upptäcka nya saker när de besöker centrum. Att den ansvaras av Jonas Ewemo, som tidigare drivit bla Street på Hornstull i Stockholm och Bondens Egen Marknad i Uppsala, känns riktigt bra säger Gunnar.

Nya Gottsunda Centrum kommer att innehålla ett 45-tal butiker, friskvård, kulturhus och marknad. Centrumanläggningen ligger i en expansiv del av Uppsala med hög befolkningstillväxt och många kommande bostadsprojekt. NCM Development är anlitade att driva utvecklingen av Gottsunda Centrum. Den uthyrbara ytan blir ca 27 000 kvm, bedömd årlig omsättning 500-550 mkr, besökarantal 4,5 miljoner per år. Till våren 2014 beräknas den stora stadsdels­förnyelsen av Gottsunda invigas med bla en utbyggd och förnyad centrumanläggning, ny vägdragning från Gottsunda Centrum till Dag Hammarskjölds väg och ett nytt utomhustorg vid infarten till centrum.

Ytterligare information lämnas av:
Jonas Ewemo, ansvarig Gsunda Market, telefon 018-40 08 40
Gunnar Hjorth, projektchef NCM Development, telefon 070-589 25 02

Högupplösta bilder finns att hämta på www.gottsundacentrum.se

Citat

Gunnar Hjorth, projektchef NCM Development