Mimer SQL Mobile anpassas till Symbian OS

Report this content

Mimer SQL Mobile anpassas till Symbian OS Uppsala-företaget Upright Database Technology tillkännagav idag att man kommer att göra databashanteraren Mimer SQL Mobile tillgänglig för Symbian OS(TM), operativsystemet som är den internationella industristandarden för avancerade mobiltelefoner. Symbian licensierar Symbian OS till världens ledande mobiltelefontillverkare inklusive Motorola, Nokia, Samsung, Siemens och Sony Ericsson, vilka tillsammans har mer än 80% av den globala mobiltelefonmarknaden. "Det är med stor tillförsikt vi nu går in i mobiltelefonmarknaden", säger Stefan Eck, Produktchef Upright Database Technology. "Den kompletta databasfunktionalitet och effektivitet som vi kan erbjuda i och med att Mimer SQL Mobile blir tillgänglig för Symbian OS är helt unik och kan bara jämföras med våra konkurrenters dyra lösningar i high- end segmentet", avslutar Stefan Eck. Mimer SQL Mobile för Symbian OS är en komplett databasserver med stöd för bl.a. datakompression, multimedia-data (t.ex. MMS) och öppna standardgränssnitt. Produkten har också andra viktiga egenskaper såsom fleranvändarstöd och 100% standard-SQL - inklusive komplett stöd för transaktioner, lagrade procedurer och triggers - egenskaper man annars bara hittar i databashanterare för större system. "Det är med glädje vi ser att Upright gör Mimer SQL Mobile tillgänglig för Symbian OS" säger Ian Weston, VP Developer Partnerships på Symbian. "Utvecklare av applikationer för Symbian OS får i och med detta tillgång till ett kraftfullt och kostnadseffektivt verktyg" avslutar Ian Weston. Mimer SQL Mobile kommer att bli tillgänglig för Symbian OS under tredje kvartalet 2003. För mer information: Stefan Eck, Product Manager, Upright Database Technology AB Tel: 018-780 92 21, 0730-29 93 21 (mobil) E-mail: stefan.eck@upright.se, Web: www.mimer.com För mer information om Symbian, se www.symbian.com. Fakta om Upright DatabaseTechnology AB Upright Database Technology är världsledande på underhållsfria databaser. Produkterna Mimer SQL Mobile, Mimer SQL Embedded och Mimer SQL Engine vänder sig främst till produktutvecklande företag. Företaget, som ingår i Upright-koncernen, var i juni 2003 värd för ISO SQL WG3- kommittéens standardiseringsmöte i Stockholm. Fakta om Symbian Symbian utvecklar och licensierar Symbian OS, operativsystemet som är den internationella industristandarden för avancerade mobiltelefoner. Symbian har licensierat Symbian OS till världens ledande tillverkare av mobiltelefoner inklusive Motorola, Nokia, Samsung, Siemens och Sony Ericsson. Bland produkter som är baserade på Symbian OS kan nämnas BenQ P30, Samsung SGH-D700, Siemens SX-1, NTT DoCoMo FOMA F2051 från Fujitsu, Sony Ericsson P800 Smartphone, Nokia 9200 Communicator och 7650, 3650 och N-Gage. Symbian har sitt huvudkontor i London (UK), och utvecklingscentra i Europa och Asien. Symbian ägs av Ericsson, Panasonic, Motorola, Nokia, Psion, Samsung, Siemens och Sony Ericsson. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/25/20030625BIT00500/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/25/20030625BIT00500/wkr0002.pdf