Markus Kessler blir ny Country Cluster Manager för UPS i Storbritannien, Irland och Norden

Nu är det klart att Markus Kessler blir Country Cluster Manager på UPS. Han kommer att ansvara för Storbritannien, Irland och Norden. Dessutom tillträder Ufku Akaltan i en ny roll som ordförande för West EMEAI.

UPS meddelar nu att Markus Kessler har utsetts till Country Cluster Manager för UPS med ansvar för Storbritannien, Irland, Sverige, Danmark, Norge, Finland och Island. Han kommer att ansvara för driften av småpaket samt driva affärsutveckling och strategi i hela regionen.

– Jag är så stolt över den här nya rollen. Denna del av Europa har ett otroligt team av UPS:are och många dynamiska företag med enorm exportpotential. Jag ser fram emot att hjälpa företag av alla storlekar att dra nytta av internationella möjligheter genom vår service och teknologi, säger Markus Kessler.

Dessa länder har några av UPS mest avancerade och vitala faciliteter, inklusive en toppmodern sjukvårdsinrättning i Dublin, ett brittiskt flygnav på East Midlands Airport samt ett smart nätverk över hela Norden för att stödja exportorienterade företag.

I sin tidigare roll som landschef för UPS i Österrike och Schweiz var Markus fokuserad på utveckling och expansion av UPS verksamhet i dessa två länder, upprätthållande av UPSGood Distribution Practice (GDP)-standarder inom hälsovårdsverksamhet och lanseringen av UPS Premier i Schweiz, såväl som expansionen av paketskåp, UPS Access Point, i Österrike.

Markus började på UPS 2006 som Account Executive i Frankfurt. Efter att ha blivit befordrad till nya roller inom försäljning, avancerade Markus till Talent Manager 2012. Han fortsatte sin karriär inom HR och blev vice vd för mänskliga resurser och arbetsrelationer innan han blev landschef för Österrike och Schweiz i februari 2022.

Ny ordförande för West EMEAI

Ufku Akaltan har flyttat till en ny roll som ordförande för West EMEAI och fortsätter att vara ansvarig för affärsverksamheten och expansion i Storbritannien, Irland, Norden och Indien, men nu med tillägg av de väst- och sydeuropeiska landklustren.

­– Markus har en mångsidig och omfattande erfarenhet från en rad europeiska marknader, och jag är övertygad om att han kommer att använda den erfarenheten för våra fraktkunder inom de vitala och strategiska marknaderna för UPS, säger Ufku Akaltan, nyutnämnd ordförande UPS West EMEAI.

UPS (NYSE: UPS) är ett av världens största paketleveransföretag med en omsättning på 84,6 miljarder dollar (2020). UPS erbjuder ett brett utbud av integrerade logistiklösningar för kunder i mer än 220 länder och områden världen över. Företaget har över 540 000 anställda och mottot ”Moving our world forward by delivering what matters”, där vi alla arbetar efter strategin: Customer First. People Led. Innovation Driven. UPS har åtagit sig att minska sin miljöpåverkan och stödja de samhällen vi arbetar för runt om i världen. UPS arbetar även aktivt med mångfald, jämlikhet och inkludering. Företaget finns på ups.com, med mer information på about.ups.com och investors.ups.com/