Med kryogenisk frakt utvidgar UPS sitt erbjudande av temperaturkänsliga transporter i Europa

Stockholm, 10 mars 2016Idag lanserar UPS en ny tjänst i Europa, vilket ger kunder inom forskning, hälso- och sjukvårdsindustrin säkert skydd och möjligheten att frakta prover i kryogenisk miljö. Tjänsten, som heter Temperatur True Cryo system, erbjuder spårning i realtid och möjligheten att ingripa under fraktens gång. Detta, i kombination med UPS riskreducerande lösningar och globala nätverk av kontrolltorn, ger fullständig transparens för tids- och temperaturskänsliga transporter i alla led av frakten.

Den nya tjänsten använder Cryoports högteknologiska kryocontainrar, vilket gör det möjligt för UPS kunder att använda flytande kväve i torr ångform för att hålla produkter frysta ner till -150° C under 10 dagar, medan de är i transit eller i lagring. Temperature True Cryo kan kombineras med UPS Proactive Response Secure, ett ekonomiskt skydd som täcker skador för alla tids- och temperaturkänsliga transporter.

– Kunder med produkter som kräver kryo-konservering, vill känna sig helt säkra på att deras sändningar är skyddade. Att introducera den här tjänsten på den europeiska marknaden är ett logiskt nästa steg för oss och en expansion av våra globala logistiktjänster för företag inom hälso- och sjukvårdsindustrin, säger Jan Denecker, chef för Healthcare Marketing & Strategy, på UPS Europa.

- UPS Temperature True Cryo kombinerar en innovativ fraktlösning med övervaknings- och interventionskapacitet dygnet runt, vilket kan vara kritiskt för tids- och temperaturskänsliga prover som berör regenerativ medicin, genterapi, biofarmaceutisk forskning och reproduktiv hälsa, säger han.

UPS senaste ”Pain in the Chain”-undersökning – en global studie som identifierar de största smärtpunkterna inom försörjningskedjan hos företag – visar att produkters säkerhet och skador av frakt fortsätter att vara ett av de största problemen när företag inom hälso- och sjukvård ska frakta varor eller prover. UPS nya system erbjuder nu ökad säkerhet för forskare, labbtekniker och vårdgivare som behöver skicka ovärderliga prover som kräver frysförvaring.

För mer information om UPS lösningar inom forskning, hälso- och sjukvårdsfrakt, besök: www.ups.com/healthcare.

# # #

UPS är en global ledare inom logistik som erbjuder ett brett sortiment av lösningar inklusive transport av paket och frakt, främjande av internationell handel och utveckling av avancerad teknik för att effektivare hantera världshandeln. Med huvudkontor i Atlanta, USA, betjänar UPS fler än 220 länder och områden över hela världen. Information om företaget finns på UPS.com, på företagets blogg Longitudes.ups.com och pressroom.ups.com.

.

# # #

Kontakt:

UPS

Lotta Söderström, Marketing Manager UPS, Norden

e-post: lsoderstrom@ups.com

Tel: 08-799 80 18 eller mobil 070-817 30 26

Lotta Söderström, Marketing Manager UPS, Norden

e-post: lsoderstrom@ups.com

Tel: 08-799 80 18 eller mobil 070-817 30 26

UPS är en global ledare inom logistik som erbjuder ett brett utbud av lösningar, inklusive transport av paket och frakt för att underlätta den internationella handeln. UPS arbetar också med utbyggnaden av avancerad teknik för att mer effektivt hantera näringslivet. Med huvudkontor i Atlanta, USA, betjänar UPS fler än 220 länder och territorier över hela världen. UPS kan hittas webben på ups.com® och företags blogg finns Longitudes.ups.com. För att få UPS nyheter direkt, besök pressroom.ups.com.