SVENSKA FÖRETAGARE PLANERAR ATT BEHÅLLA ELLER ÖKA ARBETSKRAFTEN UNDER 2009

STOCKHOLM, April 27, 2009 – Svenska små och medelstora företagare ser konjunkturen som det största hotet 2009. Trots det har en majoritet av företagarna en positiv syn på de ekonomiska förutsättningarna för det kommande året.

Trots att 56 procent, av de 402 små och medelstora företag som deltog i UPS undersökning, fortfarande ser den ekonomiska situationen som det största hotet mot deras verksamhet, planerar så många som 91 procent att bibehålla eller öka antalet anställda.

En av tre företagare ser på de kommande 12 månaderna med optimism och nästan 40 procent av företagarna tror inte att det kommer att bli någon förändring i de ekonomiska utsikterna för verksamheten på grund av det ekonomiska läget.

Nästan 4 av 10 små och medelstora företag rapporterar att de har påverkats negativt av den finansiella krisen, men ändå har bara drygt 20 procent en pessimistisk syn på företagets ekonomiska utsikter för det kommande året. 60 procent av företagarna rapporterar att de inte har drabbats av lågkonjunkturen och 5 procent säger att det har påverkat dem i positiv riktning.

– Statistiken är anmärkningsvärd när man tar den pågående debatten och den ekonomiska situationen i beaktande, säger Gunnar Adalberth, business development director (UPS nordiska försäljningschef), UPS Norden. Vi har också märkt av en blandad optimism inför 2009 i kontakten med våra kunder.

Om undersökningen – Undersökningen genomfördes av Prospector under perioden 8 december 2008 - 14 januari 2009. 402 små och medelstora, importerande eller exporterande företag har intervjuats.

Urvalet av små och medelstora företag gjordes med hjälp av definitionen av ett litet eller medelstort företag enligt EU-normer, det vill säga sysselsätter färre än 250 personer och har en årsomsättning som inte överstiger 50 miljoner Euro.
# # #

UPS (NYSE: UPS) är världens största paketleveransföretag och en global ledare inom supply chain- och frakttjänster. Med mer än hundra års erfarenhet av transport och logistik är UPS en ledande aktör inom global handel med ett av marknadens bredaste utbud av logistiklösningar. Med huvudkontor i Atlanta, USA, betjänar UPS fler än 200 länder och områden över hela världen. Företaget nås på webben via www.UPS.com. För tillgång till UPS senaste nyheter, besök www.pressroom.ups.com.

Kontakt:

Lotta Söderström, UPS Norden