UPS ANSTÄLLDA FOKUSERAR PÅ LOKALSAMHÄLLET OCH HÅLLBARHET UNDER ÅRLIGT GLOBALT VOLUNTÄREVENEMANG

Företaget delar även ut 2,2 miljoner dollar i miljöbidrag

ATLANTA, 8 oktober 2012 – Sedan företaget grundades 1907 har UPS (NYSE:UPS) alltid gett sitt stöd till de samhällen det verkar i. Företagets engagemang är särskilt tydligt under den årliga Global Volunteer Month (globala volontärmånaden) som inleddes den första oktober. Detta är tionde året som evenemanget anordnas och UPS uppmuntrar i år sina nästan 400 000 anställda att göra 195 000 timmars volontärarbete under oktober. I år fokuserar man på att göra samhällen mer miljömässigt hållbara. För att stödja detta mål skänker UPS 2,2 miljoner dollar till en rad olika miljöinriktade organisationer.

Evenemanget drivs av UPS-stiftelsen (UPS Foundation) som leder vägen mot ansvarsfullt företagande och filantropiska program inom företaget. Under den globala volontärmånaden mobiliserar man tusentals UPS-anställda från alla delar av världen i en mängd olika volontärevenemang och -aktiviteter. För att öka medvetenheten om vikten av ett konkret samhällsengagemang uppmuntras de anställda att under 2012 års kampanj dela med sig av sina personliga volontärberättelser via Twitter och Facebook.

"Vårt företag består av personer som känner en personlig och kollektiv skyldighet att genom våra tjänster hjälpa andra. UPS-stiftelsen strävar efter att göra det möjligt för våra anställda att göra världen till en bättre och mer hållbar plats för alla, oavsett om aktiviteten är trädplantering, undervisning i säker körning eller volontärarbete för att hjälpa ett samhälle som drabbats av katastrof", säger Eduardo Martinez, ordförande i UPS-stiftelsen.

Här är några av de världsomfattande volontäraktiviteter som UPS-anställda kommer att delta i under den globala volontärmånaden:

• Madrid, Spanien – plantera träd med den ideella miljöorganisationen Reforesta
  • Miami, USA – plantera träd i fritidsområden tillsammans med Miami Dade County Parks and Recreation department
  • Carlisle, Storbritannien – förbättra trädgården vid Eden Valley Hospice
  • Port Elizabeth, Sydafrika – bygga utomhuslekplatser vid Protea Child Care Centre
  • Malmö, Sverige – måla Skåne Stadsmissions anläggningar, härbärge och lägenheter
  • Stockholm, Sverige – hjälpa Ny Gemenskap, en frivilligorganisation för samhällets utsatta, att flytta till nya lokaler

UPS lanserade 2011 en ny miljösatsning där man bidrar med pengar för att hjälpa till att plantera, skydda och bevara träd i stads- och landsbygdsområden i USA och andra delar av världen. En viktig del i denna satsning är att tillhandahålla finansiella bidrag och volontärhjälp från anställda i särskilda projekt.

För att stödja denna skogsvårdssatsning skänker UPS-stiftelsen i oktober 2,2 miljoner dollar till flera organisationer, däribland DonorsChoose.org, Earth Day Network, Keep America Beautiful, Inc., National Arbor Day Foundation, National Council for Science and the Environment, National Parks Foundation, Nature Conservancy, Student Conservation Association, World Resources Institute och World Wildlife Fund Inc.

Hittills har UPS-stiftelsen under 2012 bidragit med nästan 700 000 dollar till 38 samhällsbaserade miljöprogram runt om i världen, som också stöds av lokalt baserade UPS-anställda.

Skogsvårdsinitiativet ligger nära i linje med UPS affärsverksamhet där man jobbar hårt för att minska koldioxidutsläppen. Den här månaden startar UPS-stiftelsen en årslång satsning för att stödja anställdas volontärarbete att plantera mer än en miljon träd runt om i världen. Trädplanteringen inleds i Kina, Kanada, Haiti, Nederländerna, Norge, Ryssland, Uganda och USA i slutet av 2013.

För att se ett specialmeddelande från Eduardo Martinez och UPS-stiftelsen om UPS globala volontärmånad, besök http://blog.ups.com/2012/10/01/ups-celebrates-global-volunteer-month/. Besök UPS Facebook-grupp på https://www.facebook.com/ups. För att delta i konversationen på Twitter, följ UPS på https://twitter.com/UPS.

Om du vill veta mer om UPS-stiftelsens miljöbidrag och volontärinitiativ, eller om UPS hållbarhetsarbete kan du läsa UPS hållbarhetsrapport för 2011 på www.ups.com/responsibility.

Kontaktuppgifter:

Sanja Lemez, Communications Supervisor UPS Nordic
+46 8-799 81 31
slemez@ups.com

Caroline Malm, Account Manager McCann Relations
caroline.malm@mccannrelations.se

Om UPS-stiftelsen

UPS (NYSE: UPS) är en global ledare inom logistik och erbjuder ett brett utbud av lösningar, däribland transport av paket och gods. Företaget främjar internationell handel och använder avancerad teknik för att mer effektivt hantera affärsvärlden. Sedan starten 1907 har UPS alltid varit en omtänksam och ansvarsfull samhällsmedborgare och stödjer program som ger långsiktiga lösningar på samhällets behov. UPS-stiftelsen grundades 1951 och ansvarar för att underlätta samhällsengagemang i lokala, nationella och globala sammanhang. Under 2011 investerade UPS och dess anställda, både verksamma och pensionerade, mer än 93,5 miljoner dollar i välgörenhet runt om i världen. UPS-stiftelsen finns på internet på UPS.com/foundation. Besök pressroom.ups.com för att få UPS senaste nyheter.