UPS har levererat över en miljard covid-19-vaccin: Fortsätter skänka hopp världen över

UPS har nu levererat över en miljard Covid-19-vaccin med 99,9 procents resultat i tid till mer än 110 länder för att stötta den pågående kampen mot den globala pandemin.

UPS har levererat över en miljard covid-19-vaccindoser i tid globalt. Bara ett år efter att det första vaccinet levererades har UPS nått denna milstolpe tack vare företagets innovativa tillvägagångssätt genom den unika spårningstekniken UPS Premier, kylkedjelösningar samt ett expansivt och sofistikerat globalt nätverk som når UPS Healthcares kunder och samhällen runt om i världen.

– Våra medarbetare har varit avgörande i kampen mot covid-19 och de är med och bidrar till en rättvis tillgång till kritiska hälso- och sjukvårdstjänster. Vi hade inte nått hit om inte varje person i vårt globala nätverk arbetat outtröttligt, tillsammans med våra partners och kunder, för att påskynda vaccindistributionen, säger Kate Gutmann, Chief Sales and Solutions Officer och Executive Vice President, UPS Global Healthcare.

Det globala UPS-nätverket har tillsammans med engagerade UPS-anställda inte bara stöttat hälsosektorn och globala organisationer, utan även ingått i en offentlig-privat samverkan för att tillhandahålla vaccin och expertis via kylkedjor till länder där det är svårt att nå delar av befolkningen som bor väldigt avlägset. På så vis har vi kunnat leverera vaccin till så många individer som möjligt. För att detta skulle vara möjligt att realisera har UPS Healthcare kartlagt ungefär 500 handelsvägar där vi med hjälp av över 1,3 miljoner kilo torris genomfört säkra transporter av vaccinen.

– UPS Healthcare har satt takten globalt för leverans av covid-19-vaccin, med hjälp av alla medarbetares stora engagemang och företagets globala logistikkapacitet och expertis. Läkemedel som härrör från biologiska läkemedel och levereras via nätverk för kylkedjor kommer att bli en viktig del av framtidens hälso- och sjukvård där UPS Healthcare visar vägen, säger Wes Wheeler, UPS Healthcare President.

Exempel på UPS globala insatser:

• Donationer av ultrakalla frysar och in natura vaccinleveranser för att underlätta rättvis distribution till avlägsna och rurala områden i Afrika, Sydamerika, Asien, Nordamerika och Europa har gjorts möjligt av The UPS Foundation.
  • Tre regionala 24/7 UPS Healthcare Command Centers som fokuserat på att förutsäga och hantera den globala vaccintransporten för att säkerställa att leveranserna skett i tid, tillsammans med beredskapsplaner och lösningar för att minska riskerna vid extremt väder och andra hinder.
  • Samarbete med Gavi och andra organisationer för att utbilda och hantera ultrakalla vaccintransporter i COVAX-länder samt fortsatt stöd till infrastruktur inom hälsa och sjukvård.
  • UPS-logistikexperter i länder som Indonesien och Malawi för att kunna fortsätta att hantera logistiken för vaccindistribution på ett säkert sätt.
  • Stöttning från UPS för vaccindoser som levereras via drönare till kliniker i USA och Afrika genom partnerskap mellan Zipline och Gavi.
  • Översikt i realtid över vart vaccin befinner sig via spårningstekniken UPS Premier som ger möjlighet att se exakt var varje enskilt vaccinpaket befinner sig inom 3 meter från dess plats, var som helst i UPS globala nätverk.
  • Stöttning av över 130 kliniska vaccintester genom UPS Healthcares dotterbolag Marken, som idag är involverat i nästan alla vaccin och behandlingar som är under utveckling.

– Service finns i vårt DNA. Vi kommer att fortsätta att tillhandahålla förnödenheter som kan rädda liv, vaccin och annan vård med fokus på rättvis fördelning i varje land vi verkar, säger Laura Lane, Chief Corporate Affairs Officer, som också har ansvar för global social påverkan och hållbarhet.

Läs mer om UPS globala vaccindistribution på About.UPS.com

För mer information, vänligen kontakta:

Tel: +46 (0)8 799 8131

UPS (NYSE: UPS) är ett av världens största paketleveransföretag med en omsättning på 84,6 miljarder dollar (2020). UPS erbjuder ett brett utbud av integrerade logistiklösningar för kunder i mer än 220 länder och områden världen över. Företaget har över 540 000 anställda och mottot ”Moving our world forward by delivering what matters”, där vi alla arbetar efter strategin: Customer First. People Led. Innovation Driven. UPS har åtagit sig att minska sin miljöpåverkan och stödja de samhällen vi arbetar för runt om i världen. UPS arbetar även aktivt med mångfald, jämlikhet och inkludering. Företaget finns på ups.com, med mer information på about.ups.com och investors.ups.com/