UPS samarbetar med FN:s partners efter cyklon Idai

Report this content

UPS humanitära stiftelse The UPS Foundation samordnar just nu med sina partners inom FN för att påskynda leveranser av mat och förnödenheter till drabbade områden i Moçambique och Malawi.

Just nu pågår arbetet för att leverera livsviktiga förnödenheter och mat till alla drabbade efter att cyklonen Idai drog in över Östafrika. Idai, som slog till tidigare i Mars, orsakade omfattande översvämningar i områdena. The UPS Foundation och ledande humanitära hjälporganisationer arbetar nu för att påskynda leveransen av livsviktiga varor till de drabbade via mark-, flyg- och sjöfrakt.

Antalet personer som påverkas av cyklonen Idai har stigit till mer än 3 miljoner och över 1000 personer befaras ha omkommit i katastrofen. I samband med att vattennivåerna sjunker fortsätter The UPS Foundation sitt nära samarbete med FN:s Logistics Cluster och andra hjälporganisationer, inklusive World Food Programme, UNICEF, UNHCR, CARE och MedShare.

- Situationen är hjärtkrossande och behovet av hjälp är brådskande. Samarbetet med våra nätverkspartners från FN och katastrofhjälp tillåter oss att ta itu med omedelbara behov av mat och de varor som kommer att vara kritiska under återhämtningsarbetet, säger Eduardo Martinez, president of The UPS Foundation & UPS chief diversity & inclusion officer.

Strategin för hjälparbetet omfattar:

• Koordinering med FN-partners för fyra lastflygplan som landar på Afrikas östkust med mat och förnödenheter.

• Två flygrotationer i Beira, Moçambique på uppdrag av UNICEF för att leverera färdiga måltider som kommer att ge väsentlig näring till mer än 7000 personer.

• Samarbete med The World Food Programme på flygtransporten av två SHERP-amfibietransportfordon från Ukraina till Beira, Moçambique, för att leverera mat och leveranser till enskilda samhällen där vägarna slagits ut.

• Samordning med FN:s flyktingbyrå ​​(UNHCR) för att transportera mer än 190 000 lbs (mer än 86 000 kg) av kritiska föremål och varor som exempelvis hinkar, sollampor, sovmattor, myggnät, matberedningsutrustning och filtar till Lilongua, Malawi.

• Transport av 168 000 vattenreningspåsar till Malawi, samt 25 000 dollar som the UPS Foundation kommer ge till organisationen CARE. Pengarna kommer att användas för att köpa presenningar och filtar som transporteras till Beira.

• I samarbete med MedShare förbereder UPS för att transportera en container med medicinska förnödenheter som kommer att hjälpa mer än 12 000 personer i Malawi.

I samarbete med det amerikanska logistikhjälpsnätet American Logistics Aid Network har UPS också transporterat 15 pallar med kolera- och tyfusbehandlingssatser som kommer att bidra till att förebygga utbrott av vattenburna sjukdomar i Moçambique - ett ökande hot när vattnet nu sakta drar sig tillbaka. Återhämtningsarbetet och samarbeten i Afrika är bara de senaste i UPSs historia när det kommer till att stödja samhällen tiden efter en katastrof. År 2018 hjälpte UPS och the UPS Foundation till efter 29 stora världskatastrofer. UPS investerade under året 16 miljoner dollar värt av finansiellt stöd, leverans av mat eller nödvändiga varor samt i tekniskt stöd i över 71 länder.

Hedvig Armand, Kommunikationschef, UPS Norden
e-post: harmand@ups.com
Tel: 46 (0)8 799 8131

Om UPS
UPS är en global ledare inom logistik som erbjuder ett brett utbud av lösningar för transport av gods och som arbetar för att underlätta internationell handel. UPS arbetar också med att utveckla avancerad teknik för att stötta näringslivet. UPS, med huvudkontor i Atlanta, är aktiva i mer än 220 länder och områden över hela världen. UPS kan hittas på webben på ups.com eller på pressroom.ups.com. Företagets blogg kan hittas på longitudes.ups.com. För att få nyheter direkt från UPS, vänligen besök och följ @UPS_News på Twitter.

Taggar: