UPS STÖDJER SKÅNE STADSMISSION MED VOLONTÄR-TIMMAR, BIDRAG OCH INSAMLING

En unik relation mellan företag och välgörenhets-organisation emellan som utvecklats under 2012

Malmö (December 10, 2012)UPS (NYSE: UPS) har en lång tradition av välgörenhet. Genom sin filantropiska del, UPS Foundation, sprider sig denna tradition allt mer även i Sverige och det har resulterat i ett nära samarbete mellan UPS och Skåne Stadsmission, en lokal välgörenhetsorganisation som stödjer människor som lever i hemlöshet, psykisk ohälsa och andra utsatta i samhället.

Det började en tidig förmiddag den 14 april i år då 18 anställda från UPS paketcenter i Malmö samlades utanför Stadsmissionens lokaler i centrala Malmö för att rusta upp innergården till Stadsmissionens då nyöppnade kvinnoboende på Korsgatan i Malmö. Sedan har det bara fortsatt. I oktober återvände 23 UPS-anställda för att måla om ett antal rum och sällskapsytor, igen den 30 november för att överlämna den check på 17.000 USD som beviljats från UPS Foundation och nu senast organiserade UPS anställda en insamling av kläder, leksaker och andra föremål på Entre’ köpcentrum som en del av sitt projekt ’Christmas Truck’ i början av december.

”Så här långt har våra anställda lagt ner hela 420 timmar och företaget har donerat 17.000 USD i Sverige under 2012. Ingen kan vara mer stolt över det än jag”, säger Michael Düster, VD för UPS i Norden.” Jag har själv deltagit på flera av dessa aktiviteter och det är inte bara organisationen vi jobbar med som gynnas, det hjälper även vårt eget företag att utvecklas genom de relationer som byggs anställda emellan när man gör gott tillsammans.”

Samhällsengagemang är djupt rotat i UPS kultur. UPS grundare Jim Casey stiftade UPS Foundation redan 1951 med syftet att ge tillbaka till det samhälle UPS verkar i. Idag investerar företaget nära 100 miljoner USD och mer än 1,6 miljoner volontärtimmar i lokala samhällen världen över varje år. Mer än 25% av den summan går till lokala välgörenhetsorganisationer där UPS anställda lagt sin fritid på att hjälpa till på olika sätt.

UPS förstår vikten av att stödja lokala, nationella och globala organisationer; och då inte bara genom att stödja sina partnerorganisationer med filantropiska bidrag, men också med ny teknik och nya verktyg, affärsexpertis samt chefers och anställdas medverkan.

För att kunna ansöka om bidrag från UPS Foundation behöver UPS-anställda, deras familj och vänner lägga minst 50 timmar av volontärt arbete hos organisationen i fråga. Sanja Lemez som är Nordisk kommunikationschef säger: ”Att ge bidrag och göra monetära insatser är viktigt, men vi anser att vår insats förstärks när våra anställda även donerar sin tid. Det hjälper oss att bygga starkare relationer med dessa välgörenhetsorganisationer och samhället vi bor och arbetar i.”

”Förvandlingen från en stenbelagd, dammig och oinbjudande betonggrop till en renstädad, barnvänlig och prunkande innergård tog oss bara cirka tre timmar. Timmar som vi med glädje delar med oss av”, säger John Kjellbom chef för paketcentret i Malmö och en av UPS volontärer. ”Samma sak med ommålningen i okober. Vi möttes av väggar i dystra färger och lämnade efter oss ljusa lokaler med en fräsch och trevlig atmosfär. Det är en härlig känsla att hjälpa till med något som är så viktigt för någon annan och det stärker verkligen vår sammanhållning på jobbet.”

Med insamligen av leksaker, kläder och andra föremål under ’Christmas Truck’ vill UPS ytterligare stärka sin närvaro i det lokala samhället och visa sitt engagemang på en bredare front, men även ge lokalbefolkningen en möjlighet att engagera sig genom att göra donationer. ”Vi har den logistiska möjligheten att ordna den här typen av insamlingar och vi upplåter den mer än gärna till förmån för samhället”, säger Michael Düster. Insamlingen som anordnades på Entré den 1 december inbringade en hel UPS-bil full med gåvor från engagerade medborgare i Malmö.

”Vi är oerhört tacksamma för UPS arbete och det faktum att de återkommer gång på gång; alla timmar de hjälpt oss att renovera, det fantastiska bidraget från UPS Foundation och den insamling de arrangerat på Entré. Det är ovärderlig hjälp som gör det möjligt för oss att fortsätta med vår verksamhet. Jag ser verkligen fram emot ett fortsatt samarbete nästa år”, säger Emma Fredriksson, Skåne Stadsmissions tillförordnade insamlings- och kommunikationschef.

UPS (NYSE:UPS) är en global ledare inom logistik, och erbjuder ett brett sortiment av lösningar som inkluderar transport av paket och frakt, främjande av internationell handel och utveckling av avancerad teknik för att hantera världshandeln mer effektivt. Med huvudkontor i Atlanta, USA, betjänar UPS fler än 220 länder och områden över hela världen. Företaget nås på webben via www.ups.com och dess blogg kan läsas på www.blog.ups.com. För tillgång till UPS senaste nyheter, besök www.pressroom.ups.com.

Skåne Stadsmission är en organisation som driver professionell, social verksamhet för människor som lever i social utsatthet. Vi finns Malmö, Lund, Helsingborg, Kristianstad och Trelleborg.

Stadsmissionen arbetar med att stödja den enskilda människan, både i akut nöd och på längre sikt genom att ge kraft att förändra livssituationen. Vi vill motverka all form av marginalisering och diskriminering och tar därför avstamp i att alla människor är unika och värdefulla, oavsett bakgrund och livshistoria. Genom att förbättra och förändra förutsättningar för människors villkor och livssituation vill vi verka för ett större samhälleligt medmänskligt engagemang.

Kontaktuppgifter:

UPS Sweden AB:
                          Sanja Lemez, Kommunikationsansvarig

slemez@ups.com

Skåne Stadsmission;
                           Emma Fredriksson, t.f. chef Insamling och kommunikation

emma.fredriksson@skanestadsmission.se

***Foton från Christmas Truck, volontäraktiviteter och checköverlämningen finns tillgängliga.

Bild 1 – UPS volontärer från Malmö Center ställer i ordning innergården hos Skåne Stadsmissions kvinnoboende

Bild 2 – UPS volontärer samlar in gåvor från Malmös engagerade medborgare.

Fr. v.: Tomas Wierzbicki (UPS), Emma Fredriksson (Stadsmissionen), Peter Szilardy (UPS), Michael Düster (UPS), John Kjellbom (UPS)

Bild 3 – Checköverlämning till Skåne Stadsmission från UPS Sweden AB

Fr. v.: Moa Svensson, Thérese Wihlborg och Emma Fredrikson från Skåne Stadmission samt Marcus Jeglertz, John Kjellbom och Michael Düster från UPS.