5 miljoner mindre för UR under 2004

Report this content

5 miljoner mindre för UR under 2004 Kulturdepartementet har dragit tillbaka 100 miljoner kronor i s k reformpengar till public servicebolagen för att täcka underskott i rundradiokontot. Som direkt följd av det föreslås Sveriges Utbildningsradios budget minska med 5 miljoner kronor under 2004. Sveriges Radio får under 2004 spara 37 miljoner kronor och Sveriges Television 58 miljoner kronor. Minskningen av URs budgetram innebär att UR nu måste se över företagets samtliga kostnader. - Det är en allvarlig situation för UR och personalminskningar kan inte uteslutas, säger URs verkställande direktör Christina Björk. Vid URs styrelsemöte under tisdagen beslutades att ta fram en plan med anledning av budgetminskningen. Samtidigt uttalades att Kunskapskanalen som UR ska starta tillsammans med SVT i september 2004 är av stor strategisk betydelse och ska genomföras. Kontakt Christina Björk Birgitta Rydell 070 - 663 71 00 0703 - 87 59 07 VD UR styrelseordförande UR ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/07/20031007BIT00780/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/07/20031007BIT00780/wkr0002.pdf